Boeken

Remember September

Dit boek beschrijft de geschiedenis van Bevrijdingsherdenking in en om Eindhoven.
Het eerste exemplaar werd overhandigd aan Ken Woolley, een 92-jarige Britse veteraan, die een aantal jaren na de oorlog een Sons meisje trouwde. Dit boek, op initiatief van de Stichting 18 September tot stand gekomen uitgave, beschrijft de geschiedenis van de wijze waarop Eindhoven sinds zeventig jaar zijn bevrijding herdenkt en viert. Die is uniek in Europa, zowel in stijl als in omvang. Het boek is geschreven door Jan van Schagen.

full32885688

De zeventigste herdenking van de bevrijding van Eindhoven op 18 september 1944 is menselijkerwijs de laatste lustrumviering die door Amerikaanse en Britse bevrijders kan worden bijgewoond. Dat was voor de stichting aanleiding niet te wachten tot de veel logischer 75ste ceremonie. Nu konden nog een vijftal interviews met veteranen in het boek worden opgenomen. Verder is er aandacht voor allerlei aspecten van de herdenking en met name voor mensen die zich op enigerlei wijze daarbij betrokken voelen. Verspreid door het boek treft men verhalen over en herinneringen aan de bevrijding en de periode daarna aan. En veel foto’s en ander illustratiemateriaal over de afgelopen zeventig jaar.

Het boek kost €19.95 en is via onderstaand formulier te bestellen.

Ze waren onze buren

In Eindhoven is het initiatief genomen om de 274 in de tweede wereldoorlog omgebrachte joodse inwoners van de stad te herdenken. Hierbij zullen kleine herdenkingstenen, zogenaamde struikelstenen, geplaatst worden in het trottoir bij de woning waar de slachtoffers woonden. Hierop staat de naam van het slachtoffer, de overlijdensdatum en de naam van het concentratiekamp. Op deze wijze wordt de herinnering aan deze gruwelijke vervolging in de tweede wereldoorlog levend gehouden en geven we de slachtoffers een naam.

Schermafbeelding 2016-03-09 om 09.51.26

Het maakt onderdeel uit van een project van de Duitse kunstenaar Gunter Demnig, die sinds 2000 meer dan 17.000 struikelstenen (Stolpersteine) heeft geplaatst in bijna 300 gemeenten in Duitsland, Oostenrijk en Hongarije. Zie www.stolpersteine.com Sinds 2008 zijn er vele stenen door hem geplaatst in diverse plaatsen in Nederland en daarbuiten.

Het boek over de Eindhovense Struikelstenen kost €10,00 en is via onderstaand formulier te bestellen.

Boeken Bestelling

• Prijs: 19,95 € Aantal: