Dodenherdenking 4 mei 2016

Traditiegetrouw worden op 4 mei alle burgers en militairen herdacht, die in oorlogssituaties en bij vredesoperaties zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Zo ook in Eindhoven, waar de herdenkingsbijeenkomst plaatsvindt op de gemeentelijke begraafplaats Woensel aan de Baffinlaan.

Het thema van dit jaar is ‘Vrijheid geef je door. Wie zijn ogen sluit voor het verleden is blind voor de toekomst’. De herdenking is voor iedereen toegankelijk, vanaf 19.30 uur.

Het feitelijke herdenkingsprogramma start om 19.58 met het spelen van ‘The Last Post’, waarna twee minuten stilte in acht genomen worden. Vervolgens zingen alle aanwezigen het Wilhelmus en houdt burgemeester Van Gijzel een toespraak. Aansluitend legt hij een krans namens de Eindhovense gemeenschap, gevolgd door vertegenwoordigers van diverse groeperingen die ook een krans of bloemen leggen.

Een muzikale afsluiting, verzorgd door het Koninklijk mannenkoor La Bonne Espérance uit Eindhoven, vindt plaats in de aula van de gemeentelijke begraafplaats Woensel.