Dit jaar viert de stad Eindhoven 75 jaar vrijheid. Er wordt er met een uitgebreid programma stil gestaan bij de bevrijding in 1944. Verschillende tentoonstellingen in het Van Abbemuseum maken deel uit van dit programma, waaronder Eindhoven bezet. 75 tastbare herinneringen.
De tentoonstelling loopt van 31 augustus 2019 tot en met 10 mei 2020, gedurende de reguliere openingstijden van het Van Abbemuseum

Ooggetuigen van strijd. Goya, Beuys, Dumas
Krachtige beelden van kunstenaars die ooggetuige waren van oorlog en conflict. Met prenten van William Hogart en Francisco Goya, die voor het eerst in Nederland samen worden getoond, en markante werken uit de collectie van het Van Abbemuseum van o.a. Constant, Joseph Beuys en Marlene Dumas. Slechts vijf weken te zien, t/m zondag 6 oktober 2019.

IN SOBERE TIJDEN
Te zien zijn 75 voorwerpen uit de Tweede Wereldoorlog die verhalen vertellen van de bezetting en de bevrijding van Eindhoven. Veel van de voorwerpen komen uit privéverzamelingen van Eindhovenaren, waaronder een Philips knijpkat, een teddybeer en een kookboek met de opdracht ‘in sobere tijden’.

BOMBARDEMENTEN
Ook presenteert de tentoonstelling het resultaat van jarenlang bodemonderzoek naar bominslagen als gevolg van het Sinterklaasbombardement in 1942 en het 19 september bombardement in 1944. Daarnaast staat de tentoonstelling stil bij de geschiedenis van het Van Abbemuseum zelf en de rol die het museum speelde ten tijde van de bezetting en de bevrijding.

SAMENWERKING
In het kader van de tentoonstelling is een bijzonder educatieprogramma ontwikkeld i.s.m. Stichting 18 September en Stichting Veteranen Brabant Zuid Oost.De tentoonstelling Eindhoven bezet. 75 tastbare herinneringen is tot stand gekomen i.s.m. gemeente Eindhoven, Erfgoedhuis Eindhoven, Eindhoven in Beeld, Stichting 18 September, Brabant Remembers en Stichting Veteranen Zuid-Oost.

Meer informatie? Kijk op de website van het Van Abbemuseum