Het is al jaren een traditie dat een groep van Eindhovense scholieren elk jaar voor enkele dagen naar Bayeux gaat om daar diverse activiteiten bij te wonen in het kader van de jumelage met Bayeux. Eindhoven en Bayeux kennen een sterke verbondenheid omdat beiden steden als een van de eerste steden van hun land werden bevrijd door de geallieerden.
Elk jaar organiseert de Stichting 18 September onder andere een bezoek aan de Franse stad met Eindhovense scholieren en wielrenners. Het hoogtepunt van de reis is het ontsteken van het bevrijdingsvuur in Bayeux. De wielrenners brengen dit vuur naar Eindhoven waar het gebruikt wordt om op 18 september tijdens het defilé de vlam bij het monument te ontsteken. Het vuur wordt die avond ook overhandigd aan de Burgemeester van Wageningen zodat dat vuur op 4 en 5 mei wordt gebruikt bij respectievelijk de Nationale Dodenherdenking en Bevrijdingsdag.

Het is goed om op te merken dat Bayeux historisch niets heeft met 18 september. Voor Eindhoven is de 18e echt de dag van de bevrijding en het is die gedachte die wij naar Bayeux hebben gebracht. Bayeux is namelijk op 6/7 juni bevrijd en het is dan ook logisch dat dat een belangrijke datum voor hen is. Desalniettemin zet men zich in Bayeux elk jaar weer in om activiteiten te organiseren die in de lijn liggen van de bevrijding van Eindhoven.