2018 JAAR VAN VERZET

In 2018, het jaar van Verzet, spreekt Leendert Smit, amateurhistoricus 2e wereldoorlog èn familielid van Eindhovense verzetsmensen.

Wij nodigen jullie graag uit om samen met ons en vele anderen naar het verhaal van Leendert Smit te komen luisteren.
Woensdag 26 september 2018 in de Catharinakerk te Eindhoven om 15.00 uur.
We hebben maximaal 250 plaatsen, schrijf je nu in en wees verzekerd van een plek.
Toegang is gratis

Adres: Catharinaplein 1, 5611 DE Eindhoven

Freedom Lecture 2018

• Voer een waarde tussen 10 en 110 in.
    Minimaal 10

2018 is landelijk uitgeroepen tot themajaar ‘Jaar van Verzet’.
Gedurende dit jaar wordt in heel het land extra aandacht besteed aan de rol van het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog als historisch verschijnsel én bron van inspiratie.

Het beeld over “het” verzet in Eindhoven is erg fragmentarisch. Veel werd naar familie en vrienden verzwegen. Ook na de oorlog. Zo zijn er onzichtbare lijnen naar tal van medewerkers van het NatLab, van de Eindhovense politie en naar de familie Philips om maar wat dwarsstraten te noemen.

Ook in Eindhoven waren diverse verzetsgroepen actief, van sabotage acties en hulp aan onderduiksers tot hulp aan gecrashte geallieerde piloten.
Leendert Smit, amateurhistoricus 2e wereldoorlog èn familielid van Eindhovense verzets-mensen, neemt ons mee naar de geschiedenis van het verzet in en rondom Eindhoven.

Sinds vele jaren houdt de Stichting 18 september de Freedom Lecture. Met ieder jaar als doel een spreker te vinden die mensen iets kan vertellen of inspireren op het gebied van Vrijheid.
Zo hebben wij een Freedom Lecture gehad met Hans Noach, Hans heeft als jong Eindhovens jochie in Auschwitz gezeten en heeft het samen met zijn zusje overleefd, de rest van zijn familie niet… We hebben Generaal van Uhm gehad, hij was de hoogste generaal in de Nederlandse Landmacht, maar hij verloor ook een zoon in Afghanistan… In 2016 sprak Maurice Witsema, hij heeft als jong jochie, 3 jaar ondergedoken gezeten op de Hoogstraat. Afgelopen jaar vertelden Miel Andriesse (1942) en Tanja Wolterbeek (1945) hun verhaal. Miels familie is Joods. Hij was gescheiden van zijn ouders ondergedoken. Zijn ouders zijn verraden voor nog geen 4 euro! Hij heeft de oorlog overleefd, zijn ouders niet, die zijn in Auschwitz vergast… Tanja Wolterbeek is geboren in 1945…geboren na de bevrijding van Zuid Nederland, geboren in Kamp Vught. Dat was de plek waar foute Nederlanders werden opgesloten na de bevrijding. Was Tanja dan fout? Nee! Maar haar vader zeker wel. Haar vader was 1 van de grootste Jodenjagers van Eindhoven. Samen deden Miel en Tanja de Freedom Lecture. Miel als overlevende van de Holocaust en Tanja…Tanja was al veroordeeld voordat zij werd geboren…tot op de dag van vandaag…

In de 2e wereld oorlog was er in Amerika een president, Franklin D Roosevelt. In Amerika houdt iedere president 1x per jaar een speech, de State of the Union, zie het maar als een soort troonrede die wij kennen op de 3e dinsdag in september.

In 1941 hield die Amerikaanse president ook een speech, in die speech sprak hij over Four Freedoms vrij vertaald ‘Vier Vrijheid’ of ‘4 Vrijheden’.

Hij zei het volgende:

“In de toekomstige dagen, die wij trachten veiliger te maken, kijken we uit naar een wereld die gebaseerd is op vier essentiële menselijke vrijheden.
1. De eerste is de vrijheid van spreken en meningsuiting – overal in de wereld;
2. De tweede is de vrijheid van elk persoon om god te aanbidden op zijn eigen manier – overal in de wereld;
3. De derde is de vrijwaring van gebrek – die, vertaald binnen het kader van de wereld, economische verstandhoudingen in de zin heeft die elk land een gezond leven in vredestijd voor zijn inwoners verzekert – overal in de wereld;
4. De vierde is de vrijwaring van vrees – die, vertaald binnen het kader van de wereld, een wereldwijde reductie betekent van bewapening naar zo’n punt en op zo’n grondige wijze, dat geen land in de gelegenheid zal zijn een daad van fysieke agressie te plegen tegen welke buur dan ook – overal in de wereld.

Als de wereld aan deze 4 punten zou voldoen zou er nu geen oorlog of honger meer mogen zijn. Een beetje een utopie misschien maar toch een mooie gedachte.