Voor het eerst sinds de bevrijding van Eindhoven in 1944 zal vanaf jaar een écht bevrijdingsfestival worden georganiseerd, midden op het 18 septemberplein, in het centrum van de stad. Het festival, genaamd ‘Liberation 040’, is een initiatief van Eindhovense studenten en wil de jongere generaties van de stad meer betrekken bij het vieren van onze bevrijding en ze bewust maken van het belang van onze vrijheid.

Het festival zal op 20 september, 2 dagen na de traditionele vieringen, vanaf 16.00 uur aanvangen en gratis te bezoeken zijn voor iedereen.

Het verhaal achter Liberation040
Meer dan anderhalf jaar geleden waren een aantal studenten van de TU/e en de Fontys op zoek naar een nieuwe activiteit waarmee ze namens hun vereniging iets konden terugdoen voor de rest van Eindhoven. Tijdens een gesprek met Stichting 18 September, in het kader van de nationale Bevrijdingsdag, realiseerden zij zich hoe weinig de jongere generaties van Eindhoven eigenlijk nog afweten van de geschiedenis van hun eigen stad en ook dat ze zich nauwelijks meer bewust zijn van het belang van onze vrijheid. Langzaam vormde zich een ambitieus plan om de jaarlijkse viering rond onze lokale bevrijdingsdag, 18 september, eens flink te vernieuwen. Geïnspireerd door de festivals die overal in Nederland rond 4 en 5 mei worden georganiseerd, is zo het idee voor Liberation 040 geboren.

De groep vrijwillige studenten telt ondertussen 8 koppen en heeft zich verenigd onder Stichting Liberation 040. De stichting zal op de lange termijn het jaarlijks terugkerende festival blijven organiseren met hulp van de gemeente, de TU/e en natuurlijk Stichting 18 September.

Waarom een bevrijdingsfestival
Volgens de organisatoren is het hoog tijd dat Eindhoven, een van de grootste en snelst groeiende steden van Nederland, een eigen bevrijdingsfestival krijgt. Het succes in andere steden bewijst dat een festival perfect is voor het enthousiast krijgen van jongeren, studenten en jonge werkende inwoners. Een festival is niet alleen heel leuk, maar ook een perfecte manier om mensen van allerlei leeftijdsgroepen met elkaar in contact te brengen en iets te leren over het belang van vrijheid voor onze eigen stad.

Wat zal er te doen zijn?
Tijdens het festival kan iedereen genieten van gave muzikale optredens, inspirerende verhalen, interactieve tentoonstellingen en natuurlijk lekker eten en drinken op het 18 Septemberplein. Zo pakken de studenten het net even anders aan dan andere festivals.

Het programma bouwt zich toegankelijk op voor een breed publiek, met lokale bandjes en optredens van leuke opkomende bands. Tussen de optredens door zullen onder andere veteranen uit de Tweede Wereldoorlog en een moderne oorlogsvluchteling het woord nemen. Ook kan iedere bezoeker iets achterlaten met een kwast of verfbus op een grote “vrijheidsmuur”. Zo maakt heel Eindhoven samen een kunstwerk over onze vrijheid tijdens het festival.

Tegen de avond mogen de jongeren van Eindhoven het feestje echt overnemen. Om 19:44u zal er een speciaal moment zijn om de bevrijding van Eindhoven onder de aandacht te brengen.
Zo wil de organisatie van Liberation 040 de positieve, feestelijke sfeer combineren met een leerzaam, cultureel evenement.

Meer informatie is te vinden op facebook.com/liberation040,
of op www.liberation040.nl.