De Lichtjesroute is een 22 kilometer lang, met elektrische ornamenten verlicht traject, door de stad Eindhoven. De gekleurde lampen branden vanaf 18 september tot de tweede zondag in oktober. De Lichtjesroute is gelegen op de openbare weg, vertrekken kan op elk willekeurig punt en alles voor iedereen gratis toegankelijk. Het meest geniet je van de ornamenten als je de fiets neemt, dan ben je globaal twee uur onderweg. Kinderen hebben het meest plezier van de route, die jaarlijks tweehonderdduizend bezoekers telt. Het succes van de Lichtjesroute is vooral gebaseerd op de bereidwilligheid van een honderdtal vrijwilligers en de hulp van vele sponsoren.

Gedurende het gehele jaar voorafgaand aan het ‘ontsteken’ van de lichtjesroute op 18 september zijn vele Eindhovenaren in het hoofdgebouw en de werkplaats aan de Pastoriestraat bezig met bedenken. bouwen, repareren en realiseren van de ornamenten. In de wintermaanden kunnen belangstellenden op afspraak (telefonisch of per e-mail) deze activiteiten met eigen ogen bekijken. De Lichtjesroute is een zelfstandige stichting met een eigen bestuur. Bij de stichting zijn gemiddeld 80 vrijwilligers aan het werk. In de periode juli tot december worden de ornamenten gehangen en weer binnen gehaald. In de wintermaanden wordt aan de ornamenten onderhoud gepleegd, gerepareerd en geïnnoveerd. Het aantal kleine ornamenten – veelal aan lichtmasten- bedraagt ongeveer 500. Grotere ornamenten, genoemd projecten zijn er ongeveer 25. Deze projecten staan op eigen masten en kenmerken zich door de grote afmetingen. Het grootste project meet 7×8 m dus bijna 60 m2. De kleine ornamenten hangen straatsgewijs gegroepeerd en kennen thema’s, zoals sport, dieren, muziekinstrumenten en de dierenriem. De grote projecten zijn vaak gerelateerd aan Eindhovense instellingen zoals PSV, het Stedelijk van Abbe Museum; het Oude Stadhuis, het Evoluon en de Marathon. De Lichtjesroute heeft naast eigen werkplaatsen en opslagloodsen, ook eigen voertuigen als een kraanwagen en een hoogwerker.

Voor meer informatie kijk op de website van de Lichtjesroute.