Eindhoven – Den Bosch – Tilburg – Breda – Roosendaal

Vijfenzeventig jaar geleden, in oktober 1944, werden de Brabantse steden van de Duitse bezetting bevrijd. Rond het weekend van 26 en 27 oktober a.s. vinden ter herdenking van die bevrijding diverse festiviteiten plaats in de steden Den Bosch, Tilburg, Breda en Roosendaal.

“Lopend FREEDOM Vuurtje” is een initiatief om hardlopend met het bevrijdingsvuur deze steden aan te doen en zo aandacht te vragen voor het thema “Bevrijding & Vrijheid”. De startplaats is Eindhoven.

Het doel is, op een sportieve en verbroederende manier, het herdenken en waarderen van onze vrijheid bij een zo breed mogelijk publiek onder de aandacht te brengen.

Estafetteloop

Vanuit Eindhoven starten we een estafetteloop, die ons naar Den Bosch, naar Tilburg, Breda en eventueel Roosendaal voert. Een kern van 15 tot 20 hardlopers in de leeftijd van 18 tot 60 jaar loopt de estafette zoveel mogelijk in groepsverband. Een volgbus rijdt mee. Elke loper loopt een aantal kilometers en kan aan het einde in de bus rusten, waarna hij of zij na een poosje weer een afstand loopt. De tocht wordt, in de steden binnen de stadsgrenzen, begeleid door twee ervaren motorrijders, die jaarlijks in september onderdeel zijn van het ophalen van het bevrijdingsvuur in Bayeux.

Aansluiting bij andere (loop)groepen

Het ligt in de bedoeling, dat de estafettelopers aan de rand van een stad worden opgewacht door hardlopers van de plaatselijke hardloop- en/of atletiekverenigingen. En dat men samen naar het centrum van de stad loopt, om daar deel te nemen aan de festiviteiten. De volgende dag trekken wij op eigen gelegenheid verder. Om dit te kunnen organiseren zoeken we vooraf contact met andere loop- en atletiekverenigingen in de steden Den Bosch, Tilburg, Breda en mogelijk Roosendaal.

Route langs markante plaatsen

De route, die wordt afgelegd, voert langs zogenaamde “Cross Roads” (www.brabantremembers.com). Dat zijn plaatsen met een bijzondere betekenis, omdat daar gebeurtenissen hebben plaatsgevonden in de oorlog of kort na de bevrijding.

Bewustwording en herdenking

Vrijheid is niet vanzelfsprekend. Dat besef je des te beter als je om je heen kijkt en de vele brandhaarden in de wereld van vandaag bekijkt. Elk jaar zijn er minder mensen, die de gruwelijkheden van de Tweede Wereldoorlog nog kunnen navertellen. Het blijft belangrijk de Bevrijding te herdenken, te waarderen en vooral ook: door te geven aan jongere generaties. Door dit project dragen wij een steentje bij aan het verspreiden van deze boodschap.

Projectgroep

Hardlopers van Loopgroep Blixemsnel uit Eindhoven lopen het parkoers. De Vrienden van Stichting 18 September zorgen voor invulling van het thema “Herdenken van de bevrijding” en evenementenorganisatie InZEEker zorgt voor het algehele projectmanagement. Alle betrokken organisaties komen uit Eindhoven.

Meer informatie?

Bezoek de website van Stichting 18 September, Facebook Stichting 18 September