1 december 2018 Bill Pendell overleden

Met schrik hebben wij vanochtend vernomen dat onze vriend en onze held, BILL PENDELL, gisteren avond is overleden.

Bill is 97 jaar oud geworden.
Bill Pendell MM was de afgelopen jaren vaste gast in onze stad Eindhoven tijdens de jaarlijkse bevrijdingsfeesten in en rondom Eindhoven.
Vele Eindhovenaren hebben hem mogen ontmoeten en mogen genieten van zijn aanwezigheid.
Wij danken een ieder die hem voor zijn verjaardag op 18 november j.l. zo’n warm hart hebben toegedragen

Wij gaan een lieve vriend missen.
Voor altijd dankbaar, rust zacht lieve Bill.

Hieronder kort zijn verhaal:

Bill Pendell MM
18 november 1921, Blaine (Wales), Engeland – †  1 december 2018, Stanford in the Vale (Oxford), Engeland

Drager van de Military Medal & de Legion d’Honneur
“Ik ben nooit een echte soldaat geweest!”
“Nobody ever told me what to do. I’m just a normal bloke. I’m a bricklayer.”

Bill Pendall landde als koerier, ingedeeld bij de Royal Signals van de 11th Armoured Division, tijdens D-Day (6 juni 1944 op Gold Beach. Later zou hij verkenningsoperaties uitvoeren.
In 1941 ging Bill aanvankelijk bij de infanterie. Maar na een examen werd hij na zes maanden training ingedeeld bij de Royal Signals. Met gezag had hij het moeilijk. Voor de commandant van de 11th Armoured Division, generaal George ‘Pip’ Roberts had Bill echter wel respect.. “He was a nice man for a general.”

Maar desondanks was Bill een uitstekend militair die als verkenner in een pantserwagen voor de troepen uit de vijandelijke troepenbewegingen en – posities moest bepalen.

“I was always on my own”, zegt Bill daarover ruim zeventig jaar later. “Ik had alleen een stengun als bewapening. Maar die kon ik bijna nooit gebruiken, anders zou ik mijn positie verraden.”

“Van Nijmegen werden we met een vrachtwagen naar Eindhoven vervoerd. Hier heb ik mijn eerste bad sinds de landing in Normandië gehad.”
Toen de Duitse troepen op 16 december hun Ardennenoffensief inzetten moest de 11th Armoured Division bruggen beschermen in het gebied om de Duitse opmars tot staan te brengen.

Daarna, in maart 1945 trok Bill Duitsland binnen, een paar dagen nadat de eerste geallieerde troepen op 8 maart erin waren geslaagd om de Rijn over steken.
Bill’s divisie trok naar het noorden van Duitsland, waar de divisie op 15 april 1945 het concentratiekamp Bergen-Belsen bevrijdde. Over wat Bill daar te zien kreeg wil hij niets vertellen.
Bill heeft in juni 1945 de Military Medal ontvangen voor zijn moedige optreden in gevechtssituaties.

Daarnaast heeft Bill in 2016 het Legion d’honneur ontvangen van de Franse president. Deze onderscheiding is de hoogste die een buitenlander in Frankrijk kan ontvangen.
Bill is een Full-Monty, dit is een veteraan die heeft deelgenomen aan D-Day, Market Garden, Ardennenoffensief en aan de gevechten in het Reichswald.

Bill heeft tot 1946 in Duitsland gediend.