Geboorteplaats: Berlijn (Duitsland)
Overlijdensplaats: Auschwitz
Overlijdensdatum: 07-10-1942

Laatste (vrijwillige) woonadres: Rodenbachlaan 7

Dr. Arnold Heller is de redacteur van het tijdschrift van de Verein Deutscher Ingenieure. Hij schrijft in 1912 het eerste tekstboek over de constructie van auto’s, getiteld: ‘Motorwagenbau: Motorwagen und Fahrzeugmaschinen für flüssigen Brennstof.

Hij trouwt met Elly Julia Friedmann, op 17 oktober 1885 in Berlijn geboren. Elly en Arnold krijgen drie zonen. De oudste, Rudi, sterft als kind. Op 1 september 1910 wordt in Berlijn de tweeling Gerhard en Fritz geboren. Gerhard komt in 1936 naar Eindhoven en werkt als natuurkundige bij Philips. Zijn moeder Elly Julia komt in 1939 naar Eindhoven. Haar man Arnold is inmiddels overleden. In december 1940 verhuist zij naar Amsterdam. Ze woont onder andere in pension Rosenberg-Loepert in de Leonardostraat. Het is onbekend wanneer zij vanuit Amsterdam naar Westerbork gedeporteerd is. Volgens haar schoonzus zit zij enige tijd in concentratiekamp Ravensbrück ten noorden van Berlijn. Elly Juli Heller-Friedmann wordt op 7 oktober 1942 in Auschwitz vermoord.

Tijdens de oorlog maakt Gerhard deel uit van het Philips-Kommando in kamp Vught. Samen met de overige medewerkers van het Phihps-Kommando wordt hij op 3 juni 1944 naar Auschwitz gedeporteerd. Gerhard Heller wordt op 25 april 1945 in Dörnau vermoord. Zijn tweelingbroer Fritz vlucht naar Engeland.

Haar naam staat op de Stolperstein geschreven als Friedmann.

Stolpersteine App: https://map.stolpersteine.app/nl/eindhoven/locaties/rodenbachlaan-7
Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Elly-Julia-Heller-Friedemann/02/61338
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/61338A

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven bij de zelfde gebeurtenis