Uitreiking Erespelden 2016

Tijdens het jaarlijkse Doven van de Vlam van het Eindhovense Bevrijdingsvuur zijn er traditie getrouw weer diverse ere-speldjes uitgereikt aan vrijwilligers van de Stichting 18 september.
Wij hebben de leerlingen verteld dat zij de ambassadeurs zijn geworden van de stichting en dat de vlam niet uitgaat maar bij hen blijft branden. Zij hebben een reis meegemaakt maar die reis is niet afgelopen, die is eigenlijk net pas begonnen.
Vroeger stopten de activiteiten van de Stichting 18 september na het doven van de vlam, tegenwoordig zijn er door het hele jaar heen activiteiten. Zo hebben we op 23 oktober 2016 ook weer de Freedom Run. We zijn ook al druk bezig met de voorbereidingen van de scholierenreis naar Auschwitz eind maart 2017 en Dodenherdenking op 4 mei 2017.

De 18e is veel meer dan de 18e het is een koepel geworden waaronder diverse activiteiten hangen en de komende tijd ook met een nadruk op Crossroads Brabant en Eindhoven.
We hebben succes maar dat heeft ook een keerzijde. We schaken op zoveel borden dat het lastig is alles bij te houden maar ook dat we financieel uitgeput raken. Hierover moeten we in overleg met de gemeente.
Geen organisatie kan zonder vrijwilligers, daar zijn we trots op, vaak gaat dit over van vader op zoon, of moeder op dochter. Diepe buiging voor hen en voor mijn medebestuurders.

Raymond van de Wouw, voorzitter Stichting 18 september

Albert Elahi

Schilder pur sang tenminste bij de Lichtjesroute, wat dat is wat hij al vele jaren doet bij de Lichtjesroute. Al heel veel jaren bij de Lichtjesroute en met veel plezier doet niet alleen bij de Lichtjesroute vrijwilligerswerk maar spant zich ook veel in bij jeugdwerk ,sport samen met ze en in ook ondersteunend bij diverse projecten in Eindhoven kortom een vrijwilliger die elke vereniging of stichting graag in hun midden heeft en bij de Lichtjesroute al jaren datgene doet wat een vrijwilliger graag doet, zijn handjes laten wapperen.
Vandaar deze welverdiende bronzen speld.

Agnes Ketelaars

Agnes raakte als voormalig collega van Henk Engels bij de Lichtjesroute betrokken. Langzaam begon ze meer en meer secretariële taken mbt vergunningen en ontheffing over te nemen, wat uiteindelijk geleid heeft tot de formele transitie in de functie van secretaris van de Stichting. Zij weet deze taken zeer geordend en snel te voltooien. Ook als afgevaardigde van het bestuur in de Commissie Fietsavond heeft zij haar waarde bewezen. Wij willen deze inzet belonen met een bronzen speld, ga zo door Agnes.

Jan van de Kruijs

Een aantal jaren geleden meldde zich bij de Lichtjesroute een zekere heer van de Kruijs met de vraag of hij iets kon betekenen voor de lichtjesroute. Jan had een vrachtwagenrijbewijs en was dus van harte welkom. Chauffeurs waren meer dan welkom in deze organisatie. Jan is niet meer weg te denken bij de Lichtjesroute. Hij is een vaste kracht die inzet toont en regelmatig op de werkplaats aanwezig is. Hij heeft verstand van Licht techniek en ook nog van vrachtwagens. Hij voorziet dus ook regelmatig de lichtjesroute van advies en zorgt dat de hoogwerkers en de vrachtauto op de weg blijven. Goed voor een zeer verdiende bronzen speld.

Ineke van Lieshout

Ineke, jarenlang partner van Toon de ontwerper en begonnen als secretaresse van de commissie Lichtjesroute fietsavond. Wilde wat meer ondersteuning bieden naar de vrouwen van de vrijwilligers en nam de Ladies night voor haar rekening. Dus 2 commissies waarin Ineke dit vrijwilligers werk met veel verve deed. Zij zoekt elk jaar de muziek bandjes bij elkaar en zorgt voor de vergaderingen en verdelingen van de materialen ten behoeve van de Lichtjesroute fietsavond. Veel passie en inzet toont zij voor deze succesvolle avonden, de Ladies night en de dit jaar de 10e door haar georganiseerde Lichtjesroute fietsavond. Daarom als blijk van waardering deze zilveren speld.

Thea Trimbos

Thea kwam bij de Lichtjesroute omdat zij vond, dat zij iets terug moest doen voor de maatschappij. In eerste instantie zag ze het niet echt zitten bij de mannen van de Lichtjesroute. Een mannenwereld, die misschien niks van vrouwen moesten hebben en zeker niet van vrijgezelle vrouwen. Maar dat was hier zeker niet het geval… liefdevol werd zij geaccepteerd en ondersteund… iedereen luisterde naar haar verhaal en er werd niet over gekletst. Ze kwam oude bekenden tegen en werk was er ook in overvloed. Thea heeft een zeer vaste hand voor schilderen en tekenen. De kunstwerken zijn niet alleen op de vijver zichtbaar, maar ook op de school oftewel de werkplaats van de Lichtjesroute. Helaas, met pijn in hun hart, zullen de vrijwilligers van de Lichtjesroute binnenkort afscheid van Thea moeten nemen omdat haar hart in Amerika ligt en ook haar gezin daar nog verblijft.
Deze zilveren speld is een aandenken aan haar periode bij de Lichtjesroute waar zij als vrijwilliger jarenlang werkzaam was, niet alleen als schilder maar ook als mens, die jarenlang steun en toeverlaat is geweest voor alle collega’s. En natuurlijk ook voor al dat werk dat zij daar heeft verricht. Bedankt Thea

Jeroen Broekhof

Jeroen al vele jaren vaste kracht, een man van een woord een woord, maar daarnaast vooral daden. En dat al jarenlang. Als jonge man bij de Lichtjesroute gekomen toen hij stagiair in de elektrotechniek bij de firma Nolte was. Later volgde Stork en nu Heijmans. Hij is vaste kracht op de hoogwerker en bracht zelfs zijn hoogwerker mee als het nodig was. Hij zette die ook in bij de Lichtjesroute in Eindhoven. In 2014 in Bayeux, Frankrijk, mocht hij van zijn baas zelf zijn hoogwerker meenemen. In de jaren van verkering en misschien trouwen verliest de Lichtjesroute vaak deze krachten. Men ziet dan vaak andere dingen en wil die samen delen met de partner. Gelukkig blijft Jeroen gewoon komen. Sterker nog, partner Kelly, komt ook vaak mee. Voor zijn jarenlange inzet en gedrevenheid verdient Jeroen deze gouden speld.

Sander van Aart

Zijn moeder kwam bij de Lichtjesroute langs om te vragen of Sander misschien van waarde kon zijn op de Lichtjesroute. Nou dat hebben ze geweten. Sander heeft deze waarde allang bewezen. Alles wat Sander in zijn vinger krijgt weet hij als geen ander om te zetten in projecten en ornamenten. Hij is niet meer weg te denken in de organisatie van de Lichtjesroute. Is Coördinator van de wijk Vlokhoven geworden toen deze wijk zonder kwam te zitten. En is ontwerper van het thema piraten aldaar. Op het gebied van elektrotechniek staat hij zijn mannetje en weet problemen snel op te lossen. Kortom al jarenlang een hele goede vaste kracht en daarom verdient hij een gouden speld.

Angela van Duren den Hollander

Angela is sinds 2010 betrokken bij het fakkeldefilé als deelnemer begeleider. Met haar enthousiasme zorgt ze er mede voor dat de deelnemers een onvergetelijke avond beleven. Voor de commissie fakkeldefilé zijn de deelnemer begeleiders daarnaast een belangrijke schakel in het goed verlopen van het defilé, want het is niet eenvoudig om alle deelnemers op de juiste plaatst op het Stadhuisplein te krijgen. De commissie fakkeldefilé hoopt dan ook dat ze zich nog jaren zal inzetten voor het defilé en dragen haar graag voor, voor de bronzen speld.

Wim Mol

Wim zit namens de Regio Scouting Eindhoven sinds 2012 als coördinator voor de scouting bij de commissie Fakkeldefilé. Wim zorgt ervoor dat de verschillende scoutinggroepen uitgenodigd worden voor het fakkeldefilé en dat ze natuurlijk op tijd de fakkels krijgen. Daarnaast is hij ieder jaar weer druk in de weer om scoutingleden te  regelen voor de verschillende taken tijdens het fakkeldefilé. Zo zijn er scoutingleden nodig voor het vormen van het vlaggenblok en erehaag, maar ook voor het uitdelen van de volksliederen, het leegmaken van de blusvaten en natuurlijk het dragen van de kransen. Kortom de commissie fakkeldefilé is erg blij dat de scouting Eindhoven en met name Wim zich inzetten voor het Fakkeldefilé. Helaas heeft Wim aangegeven hij zijn functie naar zoveel jaar neerlegt en dat hij plaats maakt voor iemand anders binnen de Regio Scouting Eindhoven. Als commissie fakkeldefilé willen wij Wim bedanken voor zijn inzet en dragen hem graag voor, voor een bronzen speld.

Lilian van Hassel

Lilian is sinds 2006 betrokken bij het fakkeldefilé en zorgt ervoor de kaartjes van de gasten op de tribune en bij de receptie worden gecontroleerd. Dit jaar hadden we een nieuw systeem zij samen met de andere vrijwilligers even flink moesten doorwerken, maar ze is niet makkelijk gek te krijgen. De commissie fakkeldefilé hoopt dan ook dat ze zich nog jaren zal inzetten voor het defilé en dragen haar graag voor, voor de zilveren speld.

Cornelis van de Ven

Cornelis is kapitein van de Ridderlijke Gilde van Sint Sebastiaan en is al sinds 2006 het aanspreekpunt van de Eindhovense Gilden binnen de commissie Fakkeldefilé. Cornelis heeft aangegeven dat na 10 jaar, dit zijn laatste jaar is geweest en dat daarom het stokje gaat overdragen aan Jan Bergmans. De commissie Fakkeldefilé wilt Cornelis graag bedanken voor zijn inzet de afgelopen 10 jaar en dragen hem graag voor, voor de zilveren speld.

Henk Dijk

Henk Dijk, chauffeur van de grote bus, en tevens inzetbaar voor allerlei dingen die gebeuren moeten tijden onze tocht, gaat al heel wat jaren mee.
Henk is tevens sponsor van onze fakkeltocht, mede door hem hebben we al jaren de grote bus gesponserd.

Rene van Doorn

Rene van Doorn, chauffeur van het Fakkelbusje en materiaal beheerder samen met de fakkelverzorger.
Ook Rene is inzetbaar voor allerlei klussen voor tijden en na de fakkeltocht.

Bert Heerings

Bert is de fakkelverzorger hij zorgt ervoor dat de fakkel eenmaal ontstoken altijd brand in Bayeux tijdens het defile.
Onderweg op de fiets in Tienen tijdens de kranslegging en uiteraard ook in Eindhoven tijdens het defile.
Hij loopt als een waakhond mee als de koningsfakkel is overhandigd aan de oud strijder.
Bert heeft de taak overgenomen van zijn broer Peter die dit voorheen voortreffelijk deed, en veel te vroeg is overleden maar het zit in de familie want hij is een uitstekende vervanger.

Marc Smits en Eric Ypma

Deze twee noem ik samen omdat wat ze doen dat ook altijd samen doen.
Het zijn onze motor begeleiders, ze begeleiden de wielrenners door Frankrijk en Belgie op onnavolgbare wijzen.
Ze zetten de wegen af daar waar nodig en zorgen dat we veilig deze tocht kunnen maken.
Een taak die in het verleden door de Fransen en Belgiesche politie werd gedaan.
Ze zetten de route op papier van km tot km ze controleren vooraf of we langs kunnen en is er een opbreking hebben direct een omleiding voorhanden.
In Bayeux begeleiden ze de wierenners als ze gaan trainen en zorgen ze mede dat de wielerwedstrijd zo veilig mogelijk verloopt. Zeker als het donker wordt.
Zonder deze begeleiding zou het niet verantwoordt zijn om deze 650 km op de fiets op deze manier af te leggen.
Ook stellen ze allerlei comunicatie apparatuur ter beschikking tijden de tocht met elkaar te kunnen communiceren vanaf de motor met de ploegleidersauto, met de fakkelbus en de grote bus alles staat met elkaar in contact en kunnen we met elkaar praten.

Sjuul de Vries

Van oorsprong een kok maar tegenwoordig met heel andere dingen bezig. Een veteraan en een jonge veteraan. Al sinds enkele jaren actief betrokken bij de opvang van de Veteranen en hun familie. Eerst een beetje op afstand maar tegenwoordig full time erbij. Neemt hiervoor vrij en zorgt ook dat de volgende generatie(dochterlief) beseft dat vrijheid en veiligheid niet vanzelfsprekend zijn.
Als blijk van dank en aanmoediging voor de toekomst.