Uitreiking Erespelden 2017

Tijdens het jaarlijkse Doven van de Vlam van het Eindhovense Bevrijdingsvuur zijn er traditie getrouw weer diverse ere-speldjes uitgereikt aan vrijwilligers van de Stichting 18 september.
Wij hebben de leerlingen verteld dat zij de ambassadeurs zijn geworden van de stichting en dat de vlam niet uitgaat maar bij hen blijft branden. Zij hebben een reis meegemaakt maar die reis is niet afgelopen, die is eigenlijk net pas begonnen.
Vroeger stopten de activiteiten van de Stichting 18 september na het doven van de vlam, tegenwoordig zijn er door het hele jaar heen activiteiten. Zo hebben we op 22 oktober 2017 ook weer de Freedom Run. We zijn ook al druk bezig met de voorbereidingen van de scholierenreis naar Auschwitz in maart 2018 en Dodenherdenking op 4 mei 2018.

De 18e is veel meer dan de 18e het is een koepel geworden waaronder diverse activiteiten hangen en de komende tijd ook met een nadruk op Crossroads Brabant en Eindhoven.
We hebben succes maar dat heeft ook een keerzijde. We schaken op zoveel borden dat het lastig is alles bij te houden maar ook dat we financieel uitgeput raken. Hierover moeten we in overleg met de gemeente.
Geen organisatie kan zonder vrijwilligers, daar zijn we trots op, vaak gaat dit over van vader op zoon, of moeder op dochter. Diepe buiging voor hen en voor mijn medebestuurders.

Raymond van de Wouw, voorzitter Stichting 18 september

Theo van Huet

Theo van Huet ging dit jaar voor de 15 keer mee naar Bayeux. In het begin was Theo de enige chauffeur die mee op reis ging, omdat er destijds maar 1 bus de Bayeuxreis maakte. 9 jaar geleden maakte Theo, destijds nog onder leiding van reisleider Cor Wijnen, mee dat er werd besloten om met twee bussen naar Bayeux te gaan. Vanaf dat moment verscheen Hugo Polderman aan zijn zij. De twee zijn inmiddels een gerespecteerd onafscheidelijk duo. Ieder jaar rijdt Theo met busje 54 voorop, en zorgt hij er samen met Hugo voor dat we veilig en op tijd op de plaats van bestemming verschijnen. Binnen Van Gerwen/Munckhof is de Bayeuxreis een gewilde reis, maar Theo zorgt er ieder jaar voor dat hij en Hugo er weer bij zijn – voornamelijk omdat het een reis is die gebaat is bij de deskundigheid en ervaring van de twee chauffeurs, die enkel met de jaren komt. Waar Theo overdag zorgt voor een veilige rit, zorgt hij ’s avonds goed voor de innerlijke mens en is hij samen met Hugo een echte gangmaker temidden van de reisleiding en overige begeleiders. Theo kent Normandie op zijn duimpje en trotseert met zijn bus de straten van Bayeux, Arromanches en Asnelles zoals alleen hij dat kan. We vinden het ieder jaar weer een genoegen om met Theo de reis naar Normandie te mogen maken en na de vele jaren dat hij al met ons mee op pad gaat, hebben we hem vanuit de Stichting niet alleen als collega maar ook als vriend in ons hart gesloten. Theo heeft inmiddels een onsmisbare rol verworven in deze belangrijke jeugdreis, waarvoor wij hem via deze weg hartelijk wil bedanken. Helaas doen we dat niet meer via de vaantjes (daar zijn we drie jaar geleden mee gestopt) waarvan hij ieder jaar nog even benadrukt dat hij het toch wel erg jammer vindt dat er maar 12 in zijn vitrinekast in de woonkamer hangen.
Vandaar deze welverdiende bronzen speld.

Hugo Polderman

Afgelopen maandag 14 september zijn wij mede dankzij buschauffeur Hugo Polderman voor de 9de keer alweer veilig teruggekeerd uit Normandie in Frankrijk, na afloop van de jaarlijkse 5-daagse Bayeuxreis van Stichting 18 September. Hugo werd 9 jaar geleden onderdeel van het team toen er besloten werd om jaarlijks met twee bussen naar Normandie te gaan. Sindsdien zit hij samen met Jan Bartelings in busje 52 en rijden zij trouw achter de bus van Theo aan op weg naar Normandie. Hugo is niet alleen een fantastische chauffeur, maar ook een begenadigd verteller. Gedurende de tochten naar de verschillende bezienswaardigheden in Normandie kruipt Hugo geregeld achter de chauffeursmicrofoon vanuit waar hij de leerlingen stil krijgt met de prachtigste verhalen over zijn tijd als tuinarchitect, en over zijn vader die als verzetsheld naar Engeland vluchtte en meerdere keren als spitfire-piloot met de RAF bezet gebied onder vuur nam. Met name de verhalen over zijn vader is vrijwel net zo spannend als een goed oorlogsboek. Als Hugo over zijn vader verteld, lijkt het of zijn vader zelf even achter de microfoon zit. Door zijn prachtige levendige manier van vertellen zijn niet alleen de leerlingen maar ook de begeleiders ieder jaar weer zeer onder de indruk – af en toe zelfs tot tranen geroerd. Mede dankzij de deskundigheid, het organisatievermogen, de kennis van de weg en de gezelligheid van Hugo is de Bayeuxreis ieder jaar weer een groot succes. We vinden het ieder jaar weer een genoegen om met Hugo de reis naar Normandië te mogen maken en na de vele jaren dat hij al met ons mee op pad gaat, hebben we hem vanuit de Stichting niet alleen als collega maar ook als vriend in ons hart gesloten. Hugo heeft inmiddels een onsmisbare rol verworven in deze belangrijke jeugdreis, waarvoor wij hem via deze weg hartelijk wil bedanken. En daarom belonen we ook Hugo met een speld.

Theo en Miranda Tonnaer

Theo en Miranda inmiddels bekende van de vrienden van Wheels, want zij zijn de personen die er op toe zien dat het opstellen bij ’t Suyckerbuyk ordelijk verloopt. Elk jaar is het weer een hele puzzel om de voertuigen in de juiste volgorde neer te zetten. Deze volgorde zo is belangrijk om dat dit ook de volgorde is van de voertuigen tijdens het defilé en dankzij jullie kunnen we al vele jaren kijken naar een gevarieerde stoet aan oude voertuigen. Kortom redenen genoeg voor de commissie fakkeldefilé  om Theo en Miranda voor te dragen voor de bonze speld.

Rene van Doorn

Hij is chaufeur van de fakkelbus, was vorig jaar al genomineerd maar was toen door omstandigheden afwezig bij de uitblaasavond.
Rene is een duizendpoot, hij doet alles waar maar handen te kort komen.
Zorgt dat alle spullen klaar staan als we vertrekken en ruimt alles weer mee op als we terug zijn.
Stuurt op deskundige wijze de fakkelbus vooral tijdens de terugreis een verantwoordelijke taak.

Vincent Vloemans

Vincent Vloemans werd eind 2014 door Willem Biermans benaderd om key person van Team Freedom Run te worden. Hij zei volmondig ’JA’
Als voorzitter van loopgroep Blixemsnel, oud wijkvoorzitter in Blixembosch en verwoed hardloper bleek Vincent de juiste man op de juiste plek.
Naast een markante persoonlijkheid is Vincent in het bezit van de juiste skills. Hij Is kundig en heeft de werklust van een Rotterdammer, zijn geboortestad, is zeer toegewijd, altijd present en heeft een gezonde bier dorst.
In het team vormt Vincent de directeur Sport. Door hem is er jaarlijks een mooi parcours met een top beleving. Wij hopen nog vele jaren van hem te kunnen genieten.

Kevin Peter

Kwam als snotneus en stagiair van de praktijk school naar de Lichtjesroute
En is daar nooit meer weg gegaan.
Tot op de dag van vandaag is hij werkzaam en echt werkzaam zeker dit afgelopen jaar op de Lichtjesroute.
Pakt alles aan, is ontzettend leergierig en als coördinator van VOJ draait hij zijn werkzaamheden samen met Marleen in de Hendrik de Keijzerlaan.
Goed voor een zilveren speld.

Carlo van der Zanden

Carlo kwam als vriend en collega van Jeroen bij de Lichtjesroute nu meer dan 10 jaar geleden.
Als vrijwilliger is Carlo behoorlijk actief niet alleen bij de Lichtjesroute maar ook in de carnavalswereld is Carlo geen onbekende.
Op gebied van elektriciteit is Carlo een kei wat dan ook ruim gebruikt wordt bij de Lichtjesroute.
Hij verhuisde naar Someren maar dat was geen reden om niet meer als vanouds als vrijwilliger zijn steentje bij te dragen aan de Lichtjesroute.
Dus goed voor een zilveren speld.

Koen van Pruissen

Koen komt oorspronkelijk uit Strijp en is daar ook begonnen als lampedraaier bij de club van Toon Cissen.
Later ook bij de hoofdroute werkzaam en de laatste jaren maakt hij samen met Toon van Lieshout de ontwerpen die ontwikkeld worden.
Lassen, bekabelen, materialen klaar zetten. Niks is hem teveel om te doen.
Goed gemutst is hij altijd en bij een pilsje heeft hij vaak het grootste woord waarbij er veel gelachen wordt.
Zeker 20 jaar al vrijwilliger bij de Lichtjesroute dus zeker een gouden speld waard.

Jan de Meester

Jan is sedert 2014 nauw betrokken bij de veteranen met name die uit Engeland. Met zijn team ontvangt hij ze, begeleidt ze, vervoert ze en zorgt ervoor dat scholen bezocht kunnen worden. Offert vrije dagen om dit met liefde en plezier te kunnen doen en niets is te gek voor hem. Een zilveren speld is thans op zijn plaats.

Willem Biermans

Ik vroeg Willem een aantal jaar geleden een freedom run op te starten om zo andere doelgroepen te bereiken. Die opdracht heeft hij niet alleen uitgevoerd maar bovenal ook bijzondere wijze ingevuld. Met een caravan, social media en andere wijzen heeft de Run zich in korte tijd weten te nestelen binnen de stichting. Wij zien jullie allen terug de 22e oktober, dat hoeft niet als loper maar kan als aanmoediger zijn. Jouw inzet wordt beloond met zilver.

Frank van Dijk

Frank, ooit werd je gevraagd wat te doen aan social media. We namen eerst een vinger en daarna alles van je, inclusief begeleiding van je dochter. Je bent de verbindende factor in de stichting en niets is je teveel. Je doet zoveel onzichtbaar op de achtergrond dat voor een buitenstaander je kwaliteiten wellicht niet goed zijn in te schatten. Ik prijs en waardeer je met zilver.

Ivo Baijens

FIvo, jij bent de juiste voorzitter van de Lichtjesroute. Technisch bekend met de materie, je spreekt de taal van de mensen, stimuleert ze, activeert ze. Kortom de juiste man op de juiste plaats. Je inzet wordt beloond met goud.