Honderden verjaardagskaarten bezorgd aan Bill Pendell

Veteraan Bill Pendell weet niet hoe hij het heeft, als er een enorme postzak vol verjaardagskaarten bij hem bezorgd wordt vanmiddag. Een delegatie van de Stichting 18 September is naar Oxford gegaan om ze persoonlijk te brengen.

“Thank you, thank you, thank you,” is het enige dat Pendell uit kan brengen.

De verjaardagskaartenactie was een verrassing van de Stichting 18 September. Speciaal voor de 97ste verjaardag van de man die bij de bevrijding van Eindhoven was, en nog altijd afreist om 18 September in Eindhoven mee te vieren en de herdenken. En zijn verhaal te vertellen op middelbare scholen. Het moet toch mogelijk zijn om zoveel mogelijk verjaardagskaarten naar Bill op te sturen, was de gedachte.

En dat blijkt: meer dan zevenhonderd Eindhovenaren hadden de moeite genomen een persoonlijke kaart te schrijven of te maken. Ook burgemeester Jorritsma schreef hem een brief, net als de Inspecteur Generaal der Krijgsmacht. En de kaarten komen niet alleen uit Eindhoven: ook uit andere delen van Nederland en er is zelfs post uit Duitsland en Frankrijk bij.

Met tranen in de ogen en vol ongeloof neemt Bill alle berichten in ontvangst. “I’m just a bricklayer,” zei hij, niet begrijpend waar hij zoveel attenties aan te danken heeft, “I wish I could’ve done more.” Maar voor de Stichting 18 September is het niet meer dan logisch: “Als je ziet hoeveel die mannen voor ons hebben gedaan en nog steeds doen door hun verhaal te blijven vertellen, hoe mooi is het dan om iets terug te kunnen doen?”