Dodenherdenking, 4 mei

Jaarlijks zijn er op 4 mei in Eindhoven herdenkingen bij het Philips-monument en op de begraaplaats De Oude Toren.

Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Op 18 september vieren wij dat onze stad Eindhoven in 1944 is bevrijd, landelijk viert men dit op 5 mei. Wij roepen iedereen in onze stad op om ook dit jaar stil te staan bij deze dag. Door op 4 mei de hele dag de vlag halfstok te hangen (van zonsopgang tot zonsondergang) en twee minuten stil te zijn om 20.00 uur..

Het was voor het tweede opeenvolgende jaar helaas niet mogelijk om op 4 mei een dodenherdenking te houden met publiek. Net als vorig jaar ging het in verband met de coronamaatregelen om een kleine, besloten bijeenkomst op begraafplaats De Oude Toren. Deze is vooraf op video genomen. Studio040 zond dinsdagavond een compilatie van de beelden van deze herdenking uit.

Na een toespraak van burgemeester Jorritsma volgden kransleggingen door de heer en mevrouw Jorritsma (namens de inwoners van Eindhoven), door vertegenwoordigers Landmacht, Luchtmacht en Koninklijke Marechaussee (namens de krijgsmacht) en door het bestuur van de Stichting 18 September. Tot slot legden 28 maatschappelijke organisaties bloemen en kransen.

Voorafgaand aan de ceremonie stond de burgemeester stil bij het recente overlijden van Raymond van de Wouw oud-voorzitter van Stichting 18 September.

4 MEI 2021

Stichting 18 September