Dodenherdenking, 4 mei

Jaarlijks zijn er op 4 mei in Eindhoven herdenkingen bij het Philips-monument en op de begraafplaats De Oude Toren.

Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Op 18 september vieren wij dat onze stad Eindhoven in 1944 is bevrijd, landelijk viert men dit op 5 mei. Wij roepen iedereen in onze stad op om ook dit jaar stil te staan bij deze dag. Door op 4 mei de hele dag de vlag halfstok te hangen (van zonsopgang tot zonsondergang) en twee minuten stil te zijn om 20.00 uur..

Op donderdag 4 mei worden alle burgers en militairen herdacht die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.
Traditiegetrouw is deze plechtige bijeenkomst in Eindhoven op de gemeentelijke begraafplaats Woensel,  Oude Toren. De afgelopen twee jaren was de herdenking in verband met de coronapandemie zonder publiek.

De herdenking is voor iedereen toegankelijk en begint om 19.00 uur. Fanfareorkest Wilhelmina verzorgt de muzikale omlijsting samen met het Eindhovense mannenkoor La Bonne Esperance.

Burgemeester Jeroen Dijsselbloem legt namens de Eindhovense bevolking de eerste krans, gevolgd door vertegenwoordigers van diverse organisaties. Hierna kunnen ook de overige aanwezigen bloemen leggen. Na de plechtigheid is er in de aula van begraafplaats koffie/thee voor de aanwezigen.

Het programma vindt u hieronder:
19:00 uur
Samenkomst in de aula van begraafplaats Woensel
“de Oude Toren” Baffinlaan 1 Eindhoven.
19:15 uur
korte lezing over de April/Mei Stakingen 1943 door Sergio Derks
19:40 uur
Aanvang buitenprogramma met muziek door Fanfareorkest Wilhelmina en Het Eindhovens mannenkoor La Bonne Espérance
19:45 uur
Klokken luiden van de Eindhovense kerken
19:58 uur
Signaal “Taptoe“
20:00 uur
Twee minuten stilte.
20:02 uur
Muziekvereniging “Wilhelmina” Eindhoven speelt 1e en 6e couplet van Wilhelmus.
20:05 uur
Toespraak burgemeester Dijsselbloem.
20:15 uur
Aansluitend leggen vertegenwoordigers van diverse organisaties een krans of bloemen.
De kransen worden aangereikt door leden van de scouting.
20:45 uur
Koffiemoment in de aula van Oude Toren