In 2019, vijf en zeventig jaar na onze bevrijding, hebben we aan de gemeentes Eindhoven, Best, Son, Sint Oedenrode, Eerde – Veghel en Heeswijk Dinther laten weten dat dit jaar de laatste keer was dat we bloemen legden bij hun Airborne-monumenten. We deden dat steeds samen met hen en een afvaardiging van de Amerikaanse Ambassade. Fantastisch dat de gemeentes intussen onze gewoonte om jaarlijks attent te zijn, zo fantastisch overgenomen hebben.
We waren iedereen heel dankbaar voor de steeds terugkerende herinnering aan de bevrijders.
Achteraf kwamen we bijeen, hadden contact met elkaar en hadden een fijne maaltijd samen. Dikwijls was er nog een aantal bevrijders onze gast.
Wanneer begon de Airborne vriendschap? Toen de stad Eindhoven bevrijders vroeg om naar ons te komen om onze tienjarige bevrijding mee te vieren.
In 1954 kwamen er vijftig Amerikanen. Frans Kortie ging kijken naar mogelijkheden om deze gasten particulier onder te brengen. Daar werden de eerste vriendschappen gesloten. Ze hadden het fijn gehad en nodigden hun gastgezinnen uit om naar Amerika te komen. Dat zouden ze graag doen, maar dat was toch wel een heel moeilijke onderneming. En in 1959 nodigden we weer onze bevrijders uit. Ze kwamen opnieuw, kregen weer gastgezinnen toegewezen. Steeds meer werd door de veteranen van de 101st Airborne Division gesproken over de gastvrijheid en dat maakte dat in 1964 zelfs 120 gasten kwamen. Eerst 50, toen 90 en nu 120! En weer werden de gastgezinnen uitgenodigd …..”en als jullie voor 1969 niet op onze uitnodiging voor een tegen bezoek in kunnen gaan dan zullen we echt niet samen met jullie “the silver anniversary” vieren”, zo lieten de Amerikanen ons weten.
Dat was het moment waarop de Vereniging van Airbornevrienden officieel startte. Immers om te reizen naar Amerika moesten we een vereniging hebben. 1966. Hosts van voorheen en eventuele hosts voor 1969 maken de eerste DAC trip in 1967. Wat een feest voor de deelnemers. DAC: Dutch Are Coming.
Elke vijf jaar gingen we naar Amerika en kwamen de gasten naar ons.
In 1994, golden anniversary, reden we met zeven bussen rond in de Corridor. Wat werden er veel vriendschappen gesloten. Maar dat is 28 jaar geleden! Brieven over en weer, en steeds meer leden die op eigen gelegenheid naar de USA gingen.
We hadden nog wel de bijeenkomsten Remember September. In 2004 was hun laatste georganiseerde Holland-trip. We zagen nog wel haast elk jaar een enkele bevrijder aan ons diner, maar dat stopte in 2016 met het overlijden van Ray Nagell. (94 jaar). Jan en Jenny van Hout boden veel jaren gastvrijheid.

De WanOwan staan ook op deze website. Jaren aan een stuk heeft Tom Timmermans ervoor gezorgd dat die toegevoegd werd op onze website. Bent U er af en toe ook eens naar gaan kijken wat daar allemaal op staat. Tom bedankt. Overigens: Tom Timmermans is als een van de jongsten van de club wel heel erg “vergroeid” met de 101. Dat parachute springen, kan ik ook zei hij. Hij deed dat inmiddels 14 keer!!!!
En nu 2023. In november 2022 hebben we per computer gestemd.
Dat was nodig om de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK) en de bankrekening op te kunnen heffen.
Op vrijdag 11 november 2022 sloot de stemming en de uitslag hield in dat van de leden die een stem hebben uitgebracht er meer dan 80% voor opheffen hebben gestemd.
Per 31 december 2022 is onze vereniging dan ook uitgeschreven uit het Handelsregister van de KvK.

Ik hoop zo veel mogelijk mensen te mogen ontmoeten bij de bijeenkomst die we nog willen organiseren voor onze oud-leden. Houdt uw e-mail in de gaten hierover.

Met Airborne groeten,

Thieu van Luyt