Bevrijdingsdefilé, 18 september

De jaarlijkse bevrijdingsviering en herdenking op 18 september. Eindhoven viert haar bevrijding al sinds 1944 op deze dag.

Op 18 september 2024 wordt de bevrijding van Eindhoven herdacht en gevierd.

Het vuur wordt traditioneel voor de 78e keer in de Franse stad Bayeux opgehaald door een groep Eindhovense wielrenners samen met bijna 100 Eindhovense leerlingen, een afvaardiging van Eindhovense gilden, muziek en vertegenwoordigers van het stadsbestuur.

De herdenking op het Stadhuisplein start om 19.00 uur. Wij adviseren u om – als u geen persoonlijke uitnodiging heeft gehad – uiterlijk 18.30 uur aanwezig te zijn in verband met de verwachte grote drukte.

Op 10 oktober 2024 wordt het Eindhovens Bevrijdingsvuur traditioneel weer gedoofd. Om 19:00 uur vertrekken wij met het bevrijdingsvuur vanaf de Catharinakerk naar het Stadhuisplein, waar aansluitend de ceremonie van het doven zal plaatsvinden.

Het programma ziet er anders uit dan voorgaande jaren. De kern blijft uiteraard het binnenhalen van het bevrijdingsvuur uit Bayeux en de kransleggingen. Hoe de rest van het programma er uit ziet, verklappen we nog niet maar het belooft een mooie avond te worden. Een klein tipje van de sluier kunnen we wel oplichten: het vuur wordt naar de stadsdelen gebracht. Daarnaast zal het ook opvallen dat het defilé niet meer in de traditionele vorm plaatsvindt maar is afgestemd op het veranderde programma.

Dat het vuur naar de stadsdelen kan worden gebracht, waarbij per stadsdeel bevrijdingsactiviteiten worden georganiseerd, vloeit voort uit het initiatief dat Stichting 18 september heeft genomen om een breder publiek te bereiken en de wens om na 80 jaar van een vrijwel identieke manier van herdenken, de ceremonie aan te passen aan de huidige tijdgeest. Zeker nu nauwelijks nog WOII veteranen aanwezig zijn moest een andere manier gevonden worden om de gedachte levend te houden dat vrijheid niet vanzelfsprekend is en het verhaal van onze bevrijding te blijven vertellen.

Voor de uitvoering van deze wens en dit initiatief wordt nauw met andere Eindhovense organisaties samengewerkt, hetgeen heeft geleid tot de nieuw opgerichte Stichting Freedom Vibes 040. De diverse organisaties blijven uiteraard afzonderlijk bestaan en blijven ook in de toekomst hun eigen activiteiten organiseren; voor het gezamenlijke stuk tijdens jubileumjaren overleggen ze en werken ze samen in de nieuwe stichting.
Na afloop van 18 september wordt het vuur weer overgebracht naar de Stadskerk St. Cathrien waar het vanaf dit jaar permanent – ook dit is een nieuwe ontwikkeling – een plek krijgt om “te overwinteren”.

Airborneherdenking

Ook de jaarlijkse herdenking bij het Airbornemonument van de Amerikaanse militairen die sneuvelden bij de bevrijding van Eindhoven, vindt deze keer weer plaats en wel op donderdag 19 september om 10:00 uur. Dit belooft een mooi programma te worden waarbij de 101e Airborne Division uit de Verenigde Staten van Amerika een prominente rol krijgt.

Op 10 oktober doven wij de vlam, het programma is alsvogt:

19.45 uur Overdracht bevrijdingsvuur bij de Cathrinakerk, vertrek naar Stadhuisplein
20.00 uur Welkomstwoord
20.01 uur Ontsteken bevrijdingsvuur bij monument
20.05 uur Toespraak gemeentebestuur
20.10 uur Dankwoord aan vrijwilligers Lichtjesroute Eindhoven en Stichting 18 September
20.30 uur Signaal Taptoe
20.32 uur Wilhelmus door Stratums Muziekcorps St. Cecilia
20.34 uur Doven van de vlam
20.35 uur Slotwoord

Indien u een evenement van de Stichting 18 September bijwoont geeft u de Stichting op grond van de AVG toestemming voor het maken van foto’s en filmbeelden en voor het gebruik, publicatie en de opslag ervan.

18 SEPTEMBER 2024

Route van de fakkelestafette (Eindhoven):

■ Aalsterweg, Eindhoven
■ Stratumseind
■ Catharinaplein
■ Ten Hagestraat
■ Vestdijk
■ Nieuwstraat
■ Markt
■ Jan van Lieshoutstraat
■ Catharinaplein
■ Begijnenhof