Bevrijdingsdefilé, 18 september

De jaarlijkse bevrijdingsviering en herdenking op 18 september. Eindhoven viert haar bevrijding al sinds 1944 op deze dag.

De viering van de bevrijding van Eindhoven op zaterdag 18 september is ook dit jaar door de coronacrisis anders dan anders. Stichting 18 September heeft in overleg met de gemeente besloten om het fakkeldefilé niet door te laten gaan. Ervoor in de plaats komt een sobere plechtigheid in besloten kring. Het Stadhuisplein is daarom tussen 19.00 en 20.15 uur afgesloten voor publiek. Studio040 doet live verslag op televisie.

De plechtigheid op het Stadhuisplein begint om 19.30 uur. De fakkel voor het bevrijdingsvuur wordt dit jaar voor de vijfenzeventigste keer door Eindhovense wielrenners opgehaald in de Franse stad Bayeux. Kort voor het ontsteken van de vlam verzorgen historische vliegtuigen van EATC een militaire eregroet met een zogenoemde ‘fly-by’. Burgemeester John Jorritsma legt namens de inwoners van Eindhoven een krans bij het bevrijdingsmonument. Dan volgt een minuut stilte, ter nagedachtenis aan de bijna elfhonderd Eindhovenaren die omkwamen tijdens de Tweede Wereldoorlog en de geallieerde militairen die omkwamen tijdens de bevrijding van onze stad.

Ook de jaarlijkse herdenking bij het Airbornemonument van de Amerikaanse en Britse militairen die sneuvelden bij de bevrijding van Eindhoven, vindt deze keer niet zoals gebruikelijk plaats. Op zondag 19 september wordt bij het oorlogsmonument aan de Airbornelaan alleen een krans gelegd door locoburgemeester Rik Thijs samen met de voorzitter van Stichting 18 September.

Op 18 september, de dag van de bevrijding, start ook de Lichtjesroute 2021. De lampjes branden van 18 september tot en met 10 oktober. Zondag tot en met donderdag branden zij van 19.00 – 22.30 uur en op vrijdagen en zaterdagen van 19.00 – 23.30 uur. Een groot deel van de ornamenten gaat pas aan als de lantaarnpalen aangaan (uiterlijk 20.00 uur). Bekijk voor meer informatie en de route te website van de Lichtjesroute

18 SEPTEMBER 2021

Stichting 18 September

+31 (0)88 - 118 40 00

info@stichting18september.nl

5602 BJ  Eindhoven

Contact Formulier

error: De content is beveiligd !!