Bevrijdingsdefilé, 18 september

De jaarlijkse bevrijdingsviering en herdenking op 18 september. Eindhoven viert haar bevrijding al sinds 1944 op deze dag.

De viering van de bevrijding van Eindhoven op maandag 18 september zal in 2023 weer in een normale vorm plaatsvinden. Vanaf 19:30 uur begint het defilé op het Stadhuisplein. Het vuur wordt traditioneel door een groep Eindhovense wielrenners opgehaald in de Franse stad Bayeux. Bijna 100 Eindhovense leerlingen vergezellen de wielrenners in Bayeux.

Op 5 oktober 2023 wordt het Eindhovens Bevrijdingsvuur traditioneel weer gedoofd. Om 19:30 uur vertrekken wij met het bevrijdingsvuur vanaf de Catharinakerk naar het Stadhuisplein, waar aansluitend de ceremonie van het doven zal plaatsvinden.

2De plechtigheid op het Stadhuisplein begint om 19.30 uur. De fakkel voor het bevrijdingsvuur wordt dit jaar voor de zevenenzeventigste keer door Eindhovense wielrenners opgehaald in de Franse stad Bayeux. Burgemeester Jeroen Dijsselbloem legt namens de inwoners van Eindhoven een krans bij het bevrijdingsmonument. Dan volgt een minuut stilte, ter nagedachtenis aan de ruim twaalfhonderd slachtoffers die omkwamen tijdens de Tweede Wereldoorlog in onze stad en de geallieerde militairen die omkwamen tijdens de bevrijding van onze stad.

Ook de jaarlijkse herdenking bij het Airbornemonument van de Amerikaanse en Britse militairen die sneuvelden bij de bevrijding van Eindhoven, vindt deze keer niet zoals gebruikelijk plaats. Op dinsdag 19 september wordt om 10:00 uur bij het oorlogsmonument aan de Airbornelaan een krans gelegd.

Op 18 september, de dag van de bevrijding, start ook de Lichtjesroute 2023. De lampjes branden van 18 september tot en met 8 oktober. Zondag tot en met donderdag branden zij van 19.00 – 22.30 uur en op vrijdagen en zaterdagen van 19.00 – 23.30 uur. Een groot deel van de ornamenten gaat pas aan als de lantaarnpalen aangaan (uiterlijk 20.00 uur). Bekijk voor meer informatie en de route te website van de Lichtjesroute

Het vuur wordt, na 18 september, in de Catharinakerk brandend gehouden in verband met de hoge gasprijzen.

Op 5 oktober doven wij de vlam, het programma is alsvogt:

19.45 uur Overdracht bevrijdingsvuur bij de Cathrinakerk, vertrek naar Stadhuisplein
20.00 uur Welkomstwoord
20.01 uur Ontsteken bevrijdingsvuur bij monument
20.05 uur Toespraak gemeentebestuur
20.10 uur Dankwoord aan vrijwilligers Lichtjesroute Eindhoven en Stichting 18 September
20.30 uur Signaal Taptoe
20.32 uur Wilhelmus door Stratums Muziekcorps St. Cecilia
20.34 uur Doven van de vlam
20.35 uur Slotwoord

Doorlooptijden Fakkeltocht Eindhoven

17.45 uur Luikerweg start fakkelestafette
18.00 uur Eindhovenseweg-Valkenswaard,
19.00 uur Aalsterweg ter hoogte van de gemeentegrens, Eindhoven
19:20 uur Hertogstraat, Eindhoven
19:35 uur 18 Septemberplein, Eindhoven
19.50 uur Demer
19.55 uur Markt
19.57 uur Jan van Lieshoutstraat
20:01 uur Kerkstraat
20:05 uur Stadhuisplein

Indien u een evenement van de Stichting 18 September bijwoont geeft u de Stichting op grond van de AVG toestemming voor het maken van foto’s en filmbeelden en voor het gebruik, publicatie en de opslag ervan.

18 SEPTEMBER 2023

Stichting 18 September