Bayeuxreis Leerlingen

14-18 september

Sinds 1952 gaat jeugd uit Eindhoven van 14-18 september naar Bayeux om samen met de wielrenners het bevrijdingsvuur voor Eindhoven te ontsteken.

De video is gemaakt door Charella Zwerts van CZ Beeldproducties

Elk jaar gaan twee bussen met middelbare scholieren naar Bayeux, naar de plek waar op 6 juni 1944 een begin werd gemaakt met de bevrijding van West-Europa. De tocht naar de stranden van Normandië, de kerkhoven, de musea is voor veel van de jongeren een confronterend getuige.

Al velen jaren organiseert Stichting 18 September de scholierenreis naar Bayeux. De Stichting neemt ook dit jaar weer een groep van bijna 100 leerlingen mee naar Normandië. Een reis van 650 kilometer en vele indrukken. Het doel van deze reis is het doorgeven van het verhaal achter onze vrijheid.

Stichting 18 September vindt het ontzettend belangrijk dat, nu er steeds minder ooggetuigen zijn die het verhaal uit eigen hand kunnen vertellen, de nieuwe generaties van Nederland het stokje van de oude generaties overnemen in het verspreiden van het verhaal. Tijdens de reis brengen we een bezoek aan vele musea, begraafplaatsen en plekken van historische waarden die het verhaal achter onze vrijheid duidelijk maken. We zetten voet op de landingsstranden, staan stil op plaatsen waar door de soldaten enorm is gevochten, lopen door de steden waar de stille getuigen van de oorlog nog aanwezig zijn. Onze vrijheid is niet vanzelfsprekend geweest en tijdens deze reis zien de leerlingen tegen welke prijs deze is gekomen.

In 2024 gaan er weer ±92 leerlingen mee met de Bayeuxreis. De deelnemende scholen dit jaar zijn: Sint-Joris College, Stedelijk College, Van Maerlant Lyceum en het Yuverta.

14-18 SEPTEMBER 2024