Bevrijdersboom

Onthulling van de Bevrijdersboom door Joe Cattini en Armando Marquez in de voortuin van het Veteranenhuis in Eindhoven aan de Smitsstraat 17.

Sinds 2014 is onze stad jaarlijks bezocht door Joe Cattini, een 96 jaar oude Britse veteraan én mede-bevrijder van onze stad. In 2014 en 2015 was de Amerikaanse veteraan Armando Marquez ook aanwezig. In 1944 trok Armando vanuit Son en Joe vanuit Valkenswaard Eindhoven binnen. Beiden koesteren, tot op de dag van vandaag, nog zeer warme gevoelens voor de inwoners van Eindhoven. Samen met, én het kunnen doorvertellen van hun verhaal is de reden dat zij onze stad blijven bezoeken.

75 jaar vrijheid is bijzonder, maar dat er nog steeds veteranen bij ons op bezoek komen is zeker zo bijzonder. Een plek voor onze bevrijders waarin wij onze dank uitspreken was er in onze stad nog niet.

Daarom is de Stichting 18 September op zoek gegaan naar een vorm van eer-betuiging aan onze bevrijders. Wij waren op zoek naar een idee en een locatie die voor iedere bewoner toegankelijk is én naar een item dat staat voor ‘leven’. Niet origineel, maar zeker wel toepasselijk is een boom, een Bevrijdersboom. Er is gekozen voor een ‘Liquidambar styraciflua’ of te wel een “Worplesdon”. Dit type boom komt oorspronkelijk uit Amerika én past uitstekend in ons klimaat en in onze stad.

Het idee van een boom is één, een locatie vinden en de boom planten zijn iets heel anders. De locatie is gevonden en de boom is gepland. Sinds 2008 staat er in onze stad een Veteranenhuis, een plek waar jonge en oude veteranen elkaar kunnen ontmoeten en elkaar desnoods ook kunnen helpen. Vanuit dit huis worden diverse activiteiten ontplooid vóór en mét veteranen. Een bekend project is “Veteraan voor de klas”, hierin vertellen veteranen aan leerlingen van zowel lagere- als middelbare-scholen over hun ervaringen en hun motivatie.

In 2019 vieren wij de 75-jarige herdenking van onze bevrijding, in onze stad vind je vele herdenkingsplaatsen aan de verschrikkelijke oorlogsperiode. Een aantal van deze plaatsen liggen langs speciaal dit jaar ontworpen Freedom Walk, een stadswandeling van 4,4 kilometer. (De route is verkrijgbaar via route.nl) Ook het Veteranenhuis “De Treffer” ligt langs deze wandelroute.

De Bevrijdersboom is nu gepland in de voortuin van het Veteranenhuis met daarvoor een plaquette waarin de inwoners van Eindhoven hun dank uitspreken aan alle bevrijders van onze stad. De Bevrijdersboom is onthult door de bevrijders Joe Cattini en Armando Marquez, meer informatie over deze bevrijders vindt u verderop in dit boekje.

Want laten wij nimmer vergeten dat onze Vrijheid niet vanzelfsprekend is en dat er tot op de dag van vandaag heel hard voor wordt gevochten.

Stichting 18 September

info@stichting18september.nl