HET VERHAAL VAN JOE CATTINI

Veteraan Britse Geallieerden
Drager van de Legion d’Honneur
Ereburger van de stad Eindhoven

“Als je jong bent, denk je dat oorlog een spel is. Iets waar je om kunt lachen.
Oorlog is iets serieus. Het heeft effect op iedereen!”

[2018] Voor de vijfde maal in vierenzeventig jaar is Joe Cattini teruggekeerd naar Eindhoven, de stad die hij als 21-jarige Britse soldaat in september 1944 hielp bevrijden. “Ik herken weinig van de stad, ze is zo groot geworden. Wat een verandering. De mensen zijn nog steeds even vriendelijk.”

“Ik moet wel een engel op mijn schouder hebben gehad en die moet zich bovendien nog behoorlijk ingespannen hebben ook, anders had ik hier nooit gestaan.”

“In het Reichswald onplofte boven ons – we waren met zijn vieren – een granaat. Mijn beste vriend naast me werd getroffen door scherven die zijn hart en longen indrongen. Ik probeerde het bloeden te stelpen – in de Civil Service had ik een EHBO-opleiding gehad – maar dat hielp niet. De andere twee raakten ook gewond, maar niet ernstig. Ik was de enige die geen schrammetje had opgelopen.”

“Aan de rand van het bos was een open veld. Aan de overkant zag ik een Britse soldaat staan die naar me zwaaide. Ik liep naar hem toe en toen ik bij hem was, zei hij: ‘What a stupid man you are.. This field is full of mines.’ Maar ik dacht dat hij me stond te wenken om naar hem toe te komen. Maar hij had me duidelijk willen maken om daar waar ik stond weg te gaan. Het was te gevaarlijk.”

Joe Cattini heeft in 2016 het Legion d’honneur ontvangen van de Franse president. Deze onderscheiding is de hoogste die een buitenlander in Frankrijk kan ontvangen.

Na D-Day (6 juni 1944) ging Joe via Parijs naar Antwerpen en vervolgens door naar Operation Market Garden (Eindhoven, Veghel, Nijmegen). Op 18 september was Joe in Eindhoven om onze stad te bevrijden.
In december 1944, rond Kerst, werd Joe opgeroepen om de vastzittende Amerikanen in de Ardennen te helpen.
Na het Ardennenoffensief ging Joe terug naar Nijmegen en vandaar uit richting Duitsland met Operation Veritable (Battle of the Reichswald) hier kwam zijn beste vriend om het leven.
Vandaar uit trok Joe verder richting Bremen waar de oorlog voor Joe eindigde.

Joe is een Full-Monty, dit is een veteraan die heeft deelgenomen aan D-Day, Market Garden, Ardennenoffensief en aan de gevechten in het Reichswald.

Joe heeft tot 1947 in Duitsland gediend.

Joe Cattini is de naamgever én het gezicht van de Joe Cattini Local Hero Award, deze wordt in 2024 voor het eerst aan een jonge burger in Eindhoven uitgereikt tijdens het Local Hero Concert.

Op 15 januari 2023 is Joe Cattini, tijdens het Local Hero Concert, door burgemeester Jeroen Dijssebloem uitgeroepen tot Ereburger van de stad Eindhoven

2023 VERJAARDAG VAN JOE CATTINI

2023 JOE CATTINI EREBURGER VAN EINDHOVEN