DE BEVRIJDING VAN EINDHOVEN

Op 18 september 1944 trokken de geallieerde legers Eindhoven binnen en bevrijdden zo een van de eerste steden in Nederland van de Duitse bezetting. Vanuit het noorden kwam het Amerikaanse leger en vanuit het zuiden de Engelsen; het Britse Tweede Leger, met o.a. de Irish Guards, De Amerikanen hebben de Britten ontmoet in het centrum van de stad.

Als enige stad in Nederland gedenkt Eindhoven sinds 1945 ononderbroken elk jaar dit heugelijke feit. De festiviteiten rondom de herdenking staan sinds de 60ste viering meer in het teken van bezinning over de waarde van vrijheid en democratie voor onze samenleving.

Operatie Market Garden

De geallieerden volgden een route die hen van Bayeux via Tienen in België naar Eindhoven voerde en tenslotte over de beruchte ‘Hells Highway’ van de ‘Market Garden Operation’ naar Arnhem (wat jammerlijk mislukte bij Arnhem). In 1944 deden de geallieerde legers, de Amerikaanse en er 105 dagen over om de 650 km naar Eindhoven af te leggen.

De Operatie Market Garden werd uitgevoerd door diverse eenheden van het 21e Britse leger onder Generaal Bernard Montgomery. Die zette daarvoor zijn 2e Leger in onder Generaal Miles Dempsey, welk leger 3 korpsen telde, te weten: 8e 12e en 30 korps.

De beslissende aanval werd geleid door het 30e korps onder Gen. Brian Horrocks en begon vanuit het bruggehoofd over het Maas/Schelde kanaal bij Lommel Kolonie op 17 september 14.30. De stoottroepen bestonden uit de Irish Guards Battle group met enkele squadrons Sherman tanks alsmede infanterie van de Irish Guards, het geheel onder commando van Lt.Col. Joe Vandeleur van de Irish Guards uit de Guards Armoured Division onder Maj.Gen. Alan Adair.

Bij Best landden 17 september 1944 duizenden parachutisten van de Amerikaanse 101ste Airborne Divisie. Zij trokken naar het zuiden om Eindhoven te bevrijden en contact te maken met het Britse leger.

Het verkenningsregiment van de Guards Divisie was de Household Cavalerie die de gehele route naar Eindhoven verkende. Het was een kleine eenheid van dit regiment die op 18 september contact maakte met Amerikaanse jongens van het 506 regiment van de 101ste luchtlandingsdivisie en wel in Woensel.

De eenheid van de Houserhold Compagnie werd geleid door Lt. R.Palmer.
Het 506 regt. stond onder commando van Col.R.Sink
De 101ste (Screaming Eagles) stond onder commando van Gen. Maxwell Taylor.

Stichting 18 September

info@stichting18september.nl