Freedom Lecture, ook in 2024

Lezing met als hoofdthema Vrijheid. Voorgedragen door ooggetuigen of ervaringsdeskundigen.

In 2017 vertelden Miel Andriesse en Tanja Wolterbeek hun verhaal.

De lezingen vinden hun inspiratie in de Four Freedoms Speech van president Franklin D. Roosevelt uit 1941. De themas in deze speech zijn vrijheid van spreken en meningsuiting, vrijheid van godsdienst, vrijwaring van gebrek en vrijwaring van angst. Die blijven overigens actueel en zullen ook in de toekomst door ons worden uitgedragen. Het is een aspect dat ons na aan het hart ligt.

Als we terugkijken op de lijst van sprekers waren het zonder uitzondering mensen die wat te vertellen hadden, sprekers met een boodschap. Een aantal van hun heeft bijzonder indruk op ons gemaakt.

Denk aan de kolonels Van Griensven en Van der Voet, die in 2008 een indringend beeld schetsten van wat de Nederlandse militairen in Uruzgan tot stand hebben gebracht en hoe ingewikkeld dat proces is. Een aparte herinnering hebben we aan generaal Van Uhm, een buitengewoon integere man met een geweldig verhaal. Nog een militair: de Amerikaanse generaal Petraeus. Dat was bijzonder vanwege zijn hoge positie binnen het Amerikaanse leger en vanwege de veiligheidsmaatregelen die daarom moesten worden getroffen. Ook de lezing van Hans Noach die als lid van een joodse familie een Duits concentratiekamp overleefde was erg bijzonder. Hans overleed in 2020, van hem heeft de Stichting 18 September een video-verhaal gemaakt.

Ook de verhalen van Miel Andriesse en Tanja Wolterbeek zijn in beeld gebracht naar aanleiding van de Freedom Lecture. Als zoon van Joodse ouders en dochter van een foute Nederlander vertellen zij samen hun verhaal. Als vrienden.

16 mei 2024 • 14:00 uur Catharinakerk Eindhoven

🕊️ Herinnering en Reflectie: De Freedom Lecture 🕊️

In 1944 vonden er in onze stad grote razzia’s plaats, waarbij Sinti, Joden en vele inwoners werden opgepakt en afgevoerd naar concentratiekampen of voor de Arbeitseinsatz naar Duitsland gestuurd. Deze tragische gebeurtenissen hebben een onuitwisbare stempel gedrukt op onze gemeenschap.

📅 Op 16 mei 2024, exact 80 jaar na de dag waarop een grote groep Sinti uit Eindhoven werd weggevoerd, organiseren we de Freedom Lecture. Deze bijeenkomst is bedoeld om de verhalen, ervaringen en strijd van deze individuen tijdens deze tumultueuze periode in de geschiedenis te belichten.

We zijn vereerd om inspirerende sprekers te mogen verwelkomen die hun persoonlijke inzichten en verhalen zullen delen. Dit is een unieke kans om de onvertelde verhalen van degenen die uit onze gemeenschap zijn weggevoerd te horen, te herinneren en te erkennen.

Uw aanwezigheid bij deze belangrijke gelegenheid zal onze gemeenschap versterken, terwijl we gezamenlijk terugblikken op onze gedeelde geschiedenis en een standpunt innemen tegen onrecht.

De toegang tot de Freedom Lecture is gratis. We vragen u vriendelijk om uw deelname te bevestigen door u aan te melden via lecture@stichting18september.nl.

Laten we samen komen om te leren, te herinneren en te reflecteren.

Stichting 18 September

info@stichting18september.nl