Ceremonie Doven van de Vlam

Het doven van het Bevrijdingsvuur op 6 oktober 2022 in Eindhoven. Ondertussen brandt het vuur door in Wageningen waar het op 5 mei wordt gebracht naar de andere steden in Nederland.

Op 6 oktober 2022 werd het Eindhovens Bevrijdingsvuur traditioneel weer gedoofd. Om 19:30 uur vertrokken wij met het bevrijdingsvuur vanaf de Catharinakerk naar het Stadhuisplein, waar aansluitend de ceremonie van het doven heeft plaats gevonden. Twee leerlingen van het Sint-Joris College, Brechje en Daphne brachten het vuur naar het Stadhuisplein.

De plechtigheid op het Stadhuisplein begint om 19.45 uur. Het doven van het bevrijdingsvuur wordt gezien als afsluiting van de jaarlijkse herdenking van de bevrijding van Eindhoven op 18 september 1944. Na een welkomstwoord door wethouder mevrouw Mieke Verhees was er een korte toespraak van onze voorzitter Peter Kemp. Als afsluiting werden een aantal vrijwilligers dit jaar in het zonnetje gezet en werden zij onderscheiden met een speld van de Stichting 18 September.
Na het spelen van de Taptoe en het Wilhelmus door het Muziekkorps St Cecillia werd de vlam gedoofd.

Tot 9 oktober branden de lichtjes van de Lichtjesroute nog. Zondag tot en met donderdag branden zij van 19.00 – 22.30 uur en op vrijdagen en zaterdagen van 19.00 – 23.30 uur. Een groot deel van de ornamenten gaat pas aan als de lantaarnpalen aangaan (uiterlijk 20.00 uur). Bekijk voor meer informatie en de route te website van de Lichtjesroute

Dit jaar werden er spelden uitgereikt aan:

Peter Tonnaer – brons
Theo Tonnaer & Miranda Tonnaer (vader & dochter) – zilver