Prix Bayeux-Calvados-Normandie

Jaarlijkse foto wedstrijd in de Franse stad Bayeux waaraan Nederlandse scholieren ook kunnen meestemmen in een speciale categorie voor de jeugd. De foto’s hebben Vrijheid als thema.

Het hoofddoel van het project “Regard des jeunes de 15 ans” is de nieuwsgierigheid van de jeugd te wekken om de informatiemedia, met name de fotografie, te gebruiken als leermiddel en als toegangspoort tot schoolactiviteiten. Een reeks van 20 foto’s worden aan de leerlingen aangeboden waarbij zij moeten werken aan passende beschrijvingen. Vervolgens kiezen zij de foto die hun persoonlijke voorkeur heeft. Iedere stem van de leerling telt mee.

Aan de hand van een selectie foto’s van het internationale nieuws van de afgelopen 12 maanden, gemaakt door Agence France-Presse (AFP), stemmen de leerlingen van jaar 3/4 voor de foto die voor hen de wereld van vandaag symboliseert. Voorheen was de regeling voorbehouden aan de klassen van de 3e rang in Calvados, maar in 2015 werd ze uitgebreid tot het nationale grondgebied dankzij een gedematerialiseerd stemplatform. Sinds 2017 heeft de actie “Regard des jeunes de 15 ans” een nieuwe stap voorwaarts gezet door ook jonge middelbare scholieren uit de Europese partnerlanden van Calvados te bereiken, evenals scholieren van scholen over de hele wereld. Een echt kruispunt!.

SINDS 2018

Stichting 18 September