Auschwitzreis Leerlingen

Sinds 2009 proberen wij jaarlijks een scholierenreis naar Auschwitz op te zetten, dit is alleen mogelijk door particuliere giften.
Een impressie van ons bezoek op zaterdag 30 maart 2019 aan Auschwitz en Auschwitz Birkenau.

Sinds 2009 maken leerlingen van Eindhovense middelbare scholen een reis (financieel mogelijk gemaakt door externe partijen) naar het concentratiekamp Auschwitz. Ze raken zwaar onder de indruk van de confrontatie met wat zich daar in de Tweede Wereldoorlog heeft afgespeeld. Bij terugkeer in Nederland leggen zij hun ervaringen vast in werkstukken.

In de stad Krakau brengen wij een bezoek aan het oude centrum, de Joodse wijk (Ghetto) en het Schindlers List museum. Daarnaast mag een bezoek aan de wereldberoemde Zoutmijnen van Wieliczka niet ontbreken, deze zoutmijnen staan al sinds 1978 op de werelderfgoedlijst.

Het hoogtepunt van onze reis is het bezoek aan Auschwitz-1 en Auschwitz-Birkenau, een indrukwekkend bezoek. Auschwitz was het grootste vernietigingskamp tijdens het Nazi-tijdperk en geldt daarom als symbool voor de Holocaust. Een beladen dag die we ‘s-avonds mooi afsluiten met een gezellige maaltijd op een boot. Het doel van onze reis is tweeledig: we willen ter plaatse leren begrijpen van het onnoemelijke lijden van de slachtoffers tijdens de Holocaust; en willen een statement aan de wereld maken: “Dit nooit weer!”

28-31 MAART 2019

“Deze reis naar Krakow en Auschwitz is een reis die ik echt nooit meer zal vergeten, want wat ik allemaal beleefd heb moet je met je eigen ogen hebben gezien om te begrijpen wat ik en alle anderen hebben meegemaakt. Als je alles wat ik die week heb meegemaakt bij elkaar optelt dan krijg je een optelsom die je niet kunt opschrijven, omdat wat ik allemaal heb gezien en gehoord, niet te beschrijven valt. Het was indrukwekkend, heftig en bijzonder tegelijk. Toen ik in Auschwitz II-Birkenau was, vond ik dat de plek waar het kamp gebouwd was, eigenlijk best mooi was; een uitgestrekte vlakte vol met herinneringen aan een gruwelijke tijd, maar als je je realiseert wat voor verschrikkelijke dingen daar zijn uitgevoerd, is dat heel apart en raar.”

Leerling: Roos Le Fèvre

Stichting 18 September