Roepnaam: Christ

15 augustus 1944 - Bommen op Welschap/ Trudokerk
Monument voor de Gevallenen
Omgekomen in Eindhoven

In 1942 was Christ Retera getrouwd met Maria Theresia Heesters. Ze hadden een zoon. In die tijd was het erg moeilijk om woonruimte te vinden en zo kwam het dat ze onderdak vonden bij “Vrouwke De Wit” aan de Dommelseweg 91 in Valkenswaard.

Christ Retera werkte bij Philips. Als er dan luchtalarm was, begaven de werknemers van Philips zich naar de schuilkelders. Op 15-08-1944 bombardeerden de Engelsen het vliegveld Welschap. Christ Retera zat in een schuilkelder bij de St. Trudokerk, toen er een vrouw met een baby binnenkwam, die eigenlijk in een andere schuilkelder thuishoorde. Christ bood de vrouw aan om naar de schuilkelder te gaan waar zij gewoonlijk schuilde om haar familie te zeggen dat ze zich niet ongerust behoefden te maken. De vrouw met de baby kon dan blijven waar ze was.

15-08-1944 vielen er in de buurt van de St. Trudokerk een groot aantal bommen, die aan 9 mensen het leven kostte. Onder hen bevond zich Christ Retera.

Christ Retera werd op het Oude Kerkhof in Valkenswaard begraven. Hij liet een jonge vrouw met een zoontje van twee achter.

Toen na de oorlog de kerktoren van de St. Trudokerk hersteld werd, werd het zakhorloge van Christ gevonden.

Zijn naam staat vermeld op het Philips monument voor de gevallenen.

Christ had niet veel geluk gekend. In het kader van de Arbeitseinsatz, werd hij in 1942 naar Duitsland gestuurd.

Hij kwam terecht bij de firma Osram in Berlijn. Omdat hij goed Duits sprak, werd hij aangesteld als Lageralteste. Toen Dhr, De Jong uit Valkenswaard, die Christ kende van Philips, hem in 1943 opzocht, was hij niet aanwezig. Dhr, De Jong vertelde dat Christ ruzie had gekregen met de “Luftschutz”, omdat de verduistering niet in orde geweest zou zijn. Vanwege deze ruzie was hij naar een Erziehungslager gestuurd, waaruit hij later zeer vermagerd terug kwam. Omdat men aan zo’n werkkracht niet veel had, zou hij teruggestuurd zijn naar Eindhoven, waar hij zijn werk hervatte bij Philips. Helaas mocht hij de bevrijding niet beleven.
(Bron: J. Israël)

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Christianus-Antonius-Maria-Retera/84/10850