Roepnaam: Kees

Verzet
Monument voor de Gevallenen
Slachtoffer staat beschreven in het boek van Ben Daamen

Tijdens de Duitse bezettingsjaren is hij actief in het verzet. Op 1 augustus ’41 had hij een bespreking met G. Zandberg en nog iemand over bouw van een zender.
Op 28-10-1941 word Kees gearresteerd, op zijn huisadres Brugmanstraat 6 Eindhoven. Hij is aangehouden in verband met het vervaardigen van een geheime zender voor de “organisatie Zandberg” in Den Haag.
Ook maakte hij illegale foto’s van vliegveld Eindhoven, die naar G. Zandberg zijn verzonden. Hij bracht ook in Eindhoven illegale bladen rond.
Bij de huiszoeking werd bij hem een zendsleutel en een zendcode gevonden.

Via het Eindhovens politiebureau, op 31 oktober aangekomen in het “Oranjehotel” in Scheveningen en Amersfoort op transport naar Duitsland gesteld (Neuengamme), waar hij 12 januari 1943 is overleden, Duitse papieren zeggen 13 januari 1943. Op de door de familie verstrekte Duitse overlijdensakte wordt gesproken over TBC als reden van overlijden.

Kees is 35 jaar geworden en laat echtgenote Annie Haspels-Kruid en twee minderjarige kinderen achter: zijn dochter Martha en (half)broer Anton.
Hij was bij Philips in dienst als radio technisch ontwerper/tekenaar.
Zijn contactpersonen bij Philips waren: ir. J. J. C. Hardenberg die werkzaam is bij afdeling film/geluid van Philips. Ook Jaap Hendrich werkt bij “geluidsfilm”. Deze personen en ook G. Zandberg overleven de oorlog, hieruit kan je opmaken dat hij niets heeft losgelaten over zijn vertrouwenspersonen.
(Bron: J. de Waal)

Hij wordt ook beschreven in het boek “Voor eeuwig in de oorlog” van Ben Damen, dat kan worden besteld door contact op te nemen met Ben Damen via benndamen@yahoo.com

Meer informatie

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Cornelis-Johannes-Haspels/02/59896