Roepnaam: Kees

Overlijdensdatum: 13-01-1943

Laatste (vrijwillige) woonadres in Eindhoven: Brugmanstraat 6

Slachtoffer staat op lijst: Verzetsmensen

Cornelis wordt geboren op 30 november 1907 in Rotterdam en woont in Eindhoven, waar hij werkt als tekenaar. Tijdens de Duitse bezettingsjaren is hij actief in het verzet als verspreider van het illegale blad Vrij Nederland. Ook stelt hij zijn tekenvaardigheden ter beschikking aan het verzet; zo brengt hij voor hen onder andere het vliegveld Eindhoven in kaart.

Op 28 oktober 1941 wordt Cornelis tijdens zijn werk gearresteerd wegens het bezit van een zender en zijn verzetsactiviteiten en twee dagen later overgebracht naar de gevangenis in Scheveningen, het beruchte ‘Oranjehotel’. Begin juli 1942 is hij naar kamp Amersfoort gebracht, vanwaar hij in oktober naar het concentratiekamp Neuengamme wordt gedeporteerd.

Op 13 januari 1943 bezwijkt Cornelis in het kamp aan de gevolgen van zware mishandeling, ondervoeding en het extreem zware werk waartoe hij wordt gedwongen. Cornelis is 35 jaar geworden. Bron: Brabantse Gesneuvelden

Hij wordt ook beschreven in het boek “Voor eeuwig in de oorlog” van Ben Damen, dat kan worden besteld door contact op te nemen met Ben Damen via benndamen@yahoo.com

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Cornelis-Johannes-Haspels/02/59896

error: De content is beveiligd !!