Geboorteplaats: Den Helder
Overlijdensplaats: Vught
Overlijdensdatum: 13-04-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres: Roostenlaan 58

Slachtoffer staat op lijst:
Verzet
Monument voor de Gevallenen
Omgekomen buiten Eindhoven

Cornelis wordt op 22 december 1914 geboren in Den Helder en woont in Eindhoven, waar hij bedrijfsassistent is bij Philips. Het is niet bekend of Cornelis direct betrokken is bij het verzet, maar hij is een lezer van het illegale blad Trouw . Als hiervan exemplaren in zijn bureau worden aangetroffen, wordt hij op last van de Sicherheitsdienst (SD) gearresteerd en overgebracht naar kamp Vught. Daar wordt hij op 13 april 1944 gefusilleerd. Cornelis is 29 jaar geworden. Bron: Brabantse Gesneuvelden

Cornelis Pieter Blinkhof is de zoon van Cornelis Pieter Blinkhof en Jentiena ten Brink. Van 1921 tot 1928 bezoekt hij de lagere school in Den Helder, op 5 augustus 1930 verhuist hij met zijn vader en stiefmoeder Helena Vergouwe naar Rotterdam. Daar gaat hij naar een middelbare school om vervolgens van 1934 tot 1938 elektrotechniek te studeren aan een HTS in Dordrecht.

Na zijn studie gaat hij werken bij Philips in Eindhoven; hij wordt uiteindelijk afdelingschef bij de productieafdeling Radiobuizen.

Op 12 augustus 1943 wordt Cornelis Pieter gearresteerd op last van de SD’er Wilhelm Weber, in zijn bureau zijn illegale kranten (Trouw) aangetroffen. Nog dezelfde dag wordt Cornelis Pieter ingeschreven in de kampadministratie van Kamp Vught; als Schutzhäftling 7017 wordt hij in Block 20 geplaatst. Tien dagen later, op 22 augustus 1943, wordt Cornelis Pieter overgeplaatst naar Block 12, en krijgt hij als Polizeihäftling nummer P 434. Cornelis Pieter wordt tewerkgesteld bij het Philips-Kommando.

Op 13 april 1944 om 07.10 uur overlijdt Cornelis Pieter in het kampziekenhuis, hij is ziek geweest vanaf 14 februari 1944.
(Bron: J.L. Zwart)

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Cornelis-Pieter-Blinkhof/02/13103
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/13103A