Roepnaam: Harry

Monument voor de Gevallenen
Lid van de Philips Sport Vereniging

Geboren in ‘s-Hertogenbosch.
Van beroep fabrieksarbeider. Verplicht naar Duitsland gestuurd om te werken voor de Arbeitseinsatz.
Omgekomen in het concentratiekamp Dora bij Nordhausen.
Op 13-12-1943 door de Gestapo opgepakt, vanaf 13-05-1944 in kamp Dora bij Nordhausen te werk gesteld.

Hij heeft enkele dagboeken geschreven. Deze zijn bewaard gebleven en in het bezit van de familie.

Hij had een vriendin, Hiske 18 jaar. Geboren op 31 augustus 1921. Haar achternaam is niet bekend. Harry schrijft veel brieven aan haar en ze wordt uiteraard ook vaak in de dagboeken genoemd.
Ze werkte bij Philips en heeft aan een aantal promotiefilmpjes van Philips meegewerkt.

In het eerste deel is hij nog positief tegenover de Duitsers. Hij is zelfs voor de Duitsers. In schrift twee krijg je de omslag, zeker toen hij met eigen ogen zag hoe met name Russen en Joden schofterig werden behandeld. In het laatste jaar is hij in concentratielamp Nordhausen terecht gekomen.
Het derde schrift eindigt op 2 april 1943.

Concentratiekamp Nordhausen was een locatie waar de V2 raketten werden geproduceerd. Gerund door de SS. Het kamp werd op 1 april 1945 ontruimd. Een maand te laat voor Harry.

Waarom hij van de fabriek waar hij tot dan toe te werk was gesteld naar dit concentratiekamp is gestuurd is tot dusver niet te achterhalen Duidelijk is wel dat het feit dat hij van een relatief veilige te werkstelling in Leipzig, bij machinefabriek Hasag, in concentratiekamp Nordhausen, met onmenselijke omstandigheden terecht is gekomen. Dit zal niet zonder een aanleiding geweest zijn. Mogelijk verzet tegen de Duitse behandeling van Russische gevangen daar of hulp aan hen. In het dagboekje schrijft hij over de onmenselijke behandeling van deze Russen en iedereen die ze een beetje te hulp schoot ondergingen dezelfde behandeling als de Russen.
(Bron: F. van Sebille)

Bij de Oorlogsgravenstichting wordt een bombardement in het concentratiekamp als doodsoorzaak genoemd.

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Hendrikus-van-Wanrooij/02/167483
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/167483A/file