Geboorteplaats: Haarlem

Laatste (vrijwillige) woonadres: Hendrik Casimirstraat 8

Verzet
Monument voor de Gevallenen

Jan wordt op 29 oktober 1906 geboren in Haarlem en woont in Eindhoven, waar hij werkt als elektrotechnicus bij Philips. Op 1 oktober 1943 wordt hij door de Sicherheitsdienst (SD) gearresteerd, nadat zijn naam genoemd is in verband met de vervaardiging van een geheime zender waarmee naar de Engelse radio geluisterd kan worden. Voor de Duitsers is dit vergrijp zwaar genoeg om Jan af te voeren naar Duitsland, waar hij terechtkomt in het dwangarbeiderskamp Gröditz in Saksen, een buitenkamp van Flossenbürg in Beieren.

Jan zou zijn overleden op de laatste dag dat het kamp in het gebruik was, 17 april 1945. Die dag worden, in een poging de sporen van het kamp uit te wissen voor de naderende Amerikanen, 188 gevangenen vermoord in de steengroeve van het nabijgelegen Koselitz. Mogelijk is Jan een van de toen omgebrachte gevangenen, maar het kan ook zijn dat hij al eerder is bezweken aan de mishandelingen en slechte levensomstandigheden in het kamp. Hij is 38 jaar geworden. Bron: Brabantse Gesneuvelden

Jan (J.) van Buuren. Geb. 29-10-1906 te Haarlem. Werd 01-10-1943 door de S.D. gearresteerd bij het Philipsbedrijf. Hij was elektronicus bij Philips en lid van het verzet. Via Scheveningen werd hij naar Duitsland getransporteerd, waar hij in verschillende concentratiekampen verbleef, o.a. in Buchenwald, Natzweiler, Dachau en Gröditz. Van Gröditz werd hij op ziekentransport gesteld op 18-04-1945. Vanaf die datum ontbreekt elk spoor. Is echter vermoedelijk op deze tocht overleden. Van Buuren werd gearresteerd in verband met het vervaardigen van een geheime zender.
Hij liet een vrouw en minderjarig zoontje achter.

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Jan-van-Buuren/02/23491
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/23491A