Roepnaam: Kees

Laatste (vrijwillige) woonadres: Gestelsestraat 122b

Ingezet voor de Arbeitseinsatz
Slachtoffer staat beschreven in het boek van Ben Daamen

Hij ligt begraven op het Nederlands ereveld Orry-la-Ville in Frankrijk.
Hij was onder dwang van de Duitsers (Arbeitseinsatz) te werk gesteld en daarbij op 21 juli 1943 om het leven gekomen.

Cornelis Godefridus Johannes de Moor, roepnaam Kees, is op maandag 7 juni 1920 in Oudenbosch geboren. Cornelis is het elfde kind in een rij van dertien van wie er acht, zes meisjes en twee jongens, de volwassen leeftijd bereiken

Vader Cornelis Johannes is eerst jezuïet, maar treedt uit in 1903. Na zijn huwelijk, op 16 oktober 1906 te Hoeven met Antonetta Johanna Voermans uit Etten, pacht hij een boerderij op Goudbloemsedijk 5, Sint Maartenspolder, Hoeven. In maart 1919 wordt Kees sr. herbergier van café Hof van Holland aan de Fenkelstraat te Oudenbosch en vanaf april 1924 van De Zwaan op de Markt in Standdaarbuiten. Hierbij komt zijn ervaring als kok bij de jezuïeten goed van pas. Na een faillissement verhuist het gezin De Moor-Voermans naar Eindhoven (mei 1925) waar Kees arbeider wordt bij Philips. Later zullen veel van zijn kinderen dit spoor volgen.

Kees jr. verhuist mee naar Eindhoven, woont vervolgens op Berkenstraat 11, Kettingstraat 2 en Gestelschestraat 122B. Kees is werkzaam als kantoorbediende als hij op 22 juni 1943 voor de arbeidsinzet naar het buitenland moet vertrekken. Volgens het Gewestelijk Arbeidsbureau van Eindhoven wordt Kees op 2 juli verplicht in Duitsland tewerkgesteld.

Kees komt terecht bij een wapen- of munitiefabriek in Schiltigheim, gelegen tegen Straatsburg aan. Waarschijnlijk gaat het om COMESSA: Société des COnstructions MEcaniques de Schiltigheim-Strasbourg SA. Hij loopt al snel buikvliesontsteking op waaraan hij op woensdag 21 juli 1943 overlijdt in het hospitaal van Straatsburg, Place de l’Hôpital 1. Kees is dan slechts 23 jaar oud.

In de familie gaat het verhaal dat zijn jongere broer Josephus Henricus Johannes, roepnaam Sjef en net als Kees dwangarbeider in dezelfde fabriek, verlof krijgt om het trieste nieuws aan moeder Netty in Eindhoven over te brengen. Op de verplichte weg terug naar Duitsland weet Sjef te ontsnappen door vanuit de nog stilstaande trein over te springen naar een goederenwagon. Twee dagen lang ligt Sjef stil verstopt in de goederenwagon voordat de trein in beweging komt. Onderweg lukt het Sjef van de rijdende trein af te komen en een boerderij van een oom te bereiken waar hij de rest van de oorlog als onderduiker zal doorbrengen.

Op 26 juli 1943 wordt Cornelis de Moor begraven op het Kerkhof Zuid van Straatsburg (sectie 13b, rij 1, nr. 4). Dertien jaar later, in mei 1956, wordt het stoffelijk overschot van Kees verplaatst naar de Erebegraafplaats Orry-la-Ville (vak A, rij 3, nr. 9). De verplaatsing naar de erebegraafplaats gebeurt niet zonder navraag bij de Eindhovense politie: Niets te zijnen nadele bekend en bij het Ministerie van Justitie: Uit de bij het Ministerie van Justitie ondergebrachte archieven blijkt niet, dat betrokkene gedurende de bezettingstijd zich heeft schuldig gemaakt aan politieke handelingen of gedragingen, die geleid hebben tot het opleggen van enige straf of maatregelen door organen der Bijzondere Rechtspleging.
(Bron: Families Van Hoof, De Moor)

Geen overlijdensakte Eindhoven aangetroffen

Hij wordt ook beschreven in het boek “Voor eeuwig in de oorlog” van Ben Damen, dat kan worden besteld door contact op te nemen met Ben Damen via benndamen@yahoo.com

Het Nederlands Ereveld Orry-la-Ville is een ereveld in Frankrijk.
Het ereveld is aangelegd door de Oorlogsgravenstichting in samenwerking met de Franse autoriteiten. De inwijding vond plaats op 3 mei 1958. Het is de centrale begraafplaats voor Nederlandse slachtoffers die tijdens de Tweede Wereldoorlog omkwamen in Frankrijk. Op ereveld Orry-la-Ville net boven Parijs bevinden zich 114 graven van Nederlandse militairen.

Op het ereveld bevinden zich ook drie gedenkplaten met de namen van nog eens 108 Nederlandse slachtoffers. Op twee platen staan de namen van de soldaten die omkwamen bij de torpedering van het SS Pavon bij Duinkerken op 20 mei 1940. Op de andere gedenkplaat staan de namen van leden van de verzetsbeweging Union Patriotique Néerlandaise. Bij de ingang van het ereveld staat een tweetalig bord, met in het Nederlands en Frans achtergrondinformatie over de mensen die er begraven liggen.

Het ereveld ligt nabij Pontarmé aan de D1017.

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Cornelis-Godefridus-Josephus-de-Moor/02/106022
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/106022A