Roepnaam: Frans

Overlijdensdatum: 16-12-1942

Laatste (vrijwillige) woonadres: Lijmbeekstraat 295

Verzet

Frans wordt geboren op 3 april 1922 in Eindhoven als zoon van Janus van Thoor en Francisca Roefs. Hij woon thuis en werkt als venter bij de melkhandel van zijn vader. Tijdens de Duitse bezetting is hij actief in de illegaliteit, maar over zijn precieze verzetswerk is niets met zekerheid bekend.

Als verzetspleger wordt hij tijdens de bezetting gearresteerd en afgevoerd naar stadsdeel Heerte te Salzgitter in Duitsland. Arbeiders, kampgevangenen en veroordeelden die in het kader van de Arbeitseinsatz naar Duitsland zijn gedeporteerd, worden in deze industriestad aan het werk gezet in de Reichswerke Hermann Göring, een conglomeraat van ijzerertsmijnen en -fabrieken. Onder erbarmelijke omstandigheden maken de arbeiders er lange, zware dagen bij de productie van wapens, munitie en voertuigen voor het Duitse leger. Ondertussen lijden ze ernstig onder het gebrek aan adequate voeding, hygiëne, huisvesting en medische zorg. In hun verzwakte toestand lopen de arbeiders ook het risico bij ernstige ongelukken betrokken te raken. Vanwege het enorme belang van Salzgitter als industrieel centrum voor de Duitse wapenproductie, is de stad bovendien regelmatig het doelwit van geallieerde bombardementen.

Op 16 december 1942 ziet Frans tijdens werk in stadsdeel Heerte dat een medegevangene het zwaar heeft en deelt hem wat van zijn voedsel. De bewakers zien dit en plaatsen Frans voor straf in een bak met ijskoud water. Dit wordt hem fataal; hij krijgt een hartstilstand en overlijdt ter plekke op 20-jarige leeftijd. Frans vindt zijn laatste rustplaats op het Nationaal Ereveld in Loenen. Bron: Brabantse Gesneuvelden

De originele overlijdensakte uit 1943 vermelde TBC als doodsoorzaak.

Hij wordt in Eindhoven herdacht met een straatnaam in de verzetsheldenbuurt in Acht (Eindhoven) met de tekst “Frans van Thoorlaan”

Artikel uit het Eindhovens Dagblad van 04-05-2022

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Franciscus-Adrianus-Cornelis-van-Thoor/02/153560
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/153560A