Geboorteplaats: Veendam
Geboortedatum: 05-02-1911
Overlijdensplaats: Grand Parc (Fr)
Overlijdensdatum: 20-06-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres: Jan Luykenstraat 12

Militair
Monument voor de Gevallenen

Herman wordt geboren op 5 februari 1911 in het Groningse Veendam en woont in Eindhoven. Herman dient in de Koninklijke Marine en is tijdens de meidagen van 1940 uitgeweken naar het Verenigd Koninkrijk om vandaaruit de strijd tegen de Duitse bezetter voort te zetten. Herman wordt gerekruteerd voor de Marine Luchtvaardienst (MLD) en gedetacheerd bij de Britse Royal Air Force (RAF), waar hij wordt opgeleid tot officier-waarnemer.

Als onderdeel van het 320 Dutch Squadron neemt hij na de geallieerde invasie in Normandië op 6 juni 1944 (D-Day) deel aan militaire operaties boven Frankrijk. Op 20 juni 1944 bevindt hij zich met officier Cornelis den Tex Bondt uit Amsterdam aan boord van Mitchell-toestel FR 151, als het die dag neerstort bij Grand Parc, 30 kilometer ten noordoosten van Rouen in Normandië. Het is niet duidelijk of het toestel door de Duitse luchtafweer is neergehaald, of dat het als gevolg van een technisch mankement is neergestort. Niemand van de inzittenden overleeft de crash;

Herman is 33 jaar geworden en vindt zijn laatste rustplaats op het Nederlands ereveld in Orry-la-Ville.
(Bron: Brabantse Gesneuvelden)

Het Nederlands Ereveld Orry-la-Ville is een ereveld in Frankrijk.
Het ereveld is aangelegd door de Oorlogsgravenstichting in samenwerking met de Franse autoriteiten. De inwijding vond plaats op 3 mei 1958. Het is de centrale begraafplaats voor Nederlandse slachtoffers die tijdens de Tweede Wereldoorlog omkwamen in Frankrijk. Op ereveld Orry-la-Ville net boven Parijs bevinden zich 114 graven van Nederlandse militairen.

Op het ereveld bevinden zich ook drie gedenkplaten met de namen van nog eens 108 Nederlandse slachtoffers. Op twee platen staan de namen van de soldaten die omkwamen bij de torpedering van het SS Pavon bij Duinkerken op 20 mei 1940. Op de andere gedenkplaat staan de namen van leden van de verzetsbeweging Union Patriotique Néerlandaise. Bij de ingang van het ereveld staat een tweetalig bord, met in het Nederlands en Frans achtergrondinformatie over de mensen die er begraven liggen.

Het ereveld ligt nabij Pontarmé aan de D1017.

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Herman-L%C3%BCschen/02/97699
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/97699A