Geboorteplaats: Epe

Laatste (vrijwillige) woonadres: Edelweisstraat 108

Verzet
Werkzaam als spoorwegpersoneel

Zijn naam staat ook vermeld op het Monument voor gevallen Spoorwegpersoneel in de Stationstunnel te Eindhoven.
De bronzen plaquette in de “oude” reizigerstunnel van het station in Eindhoven is aangebracht ter nagedachtenis aan 15 Eindhovense personeelsleden van de NS, die tijdens de bezettingsjaren door oorlogshandelingen zijn omgekomen.

Willem wordt geboren op 29 maart 1899 in het Gelderse Epe en woont in Eindhoven, waar hij werkt als adjunct-commies bij de Nederlandse Spoorwegen. Kort voor de bevrijding van Eindhoven op 18 september 1944 proberen de Duitsers alle goederen die voor hen nog van belang kunnen zijn af te voeren naar Duitsland. In een treinwagon bevindt zich een grote hoeveelheid wolfraam en platina die als grondstoffen worden gebruikt door de Philips Gloeilampenfabriek. Niet alleen Willem, maar ook assistent-bedrijfsleider ir. jhr. Maarten Reuchlin weet hiervan af. Samen rangeren ze de wagon achter het slachthuis in de Celebesstraat en saboteren zowel de rails als de wagon. De Duitsers vinden de ‘ondergedoken wagon’ echter en sturen deze na herstel van de schade naar Duitsland. Willem en Maarten gaan daarop, omdat Maarten zijn linkerarm mist, met een tandem achter de rooftrein aan. Bij een controlepost in Griendtsveen wordt het tweetal gearresteerd op verdenking van spionage. Willem heeft dan nog zijn NS-uniform aan. Ze worden opgesloten in het politiebureau van Venlo. Maarten weet te ontsnappen en een maand lang onder te duiken, maar wordt door zijn opvallende signalement al snel opnieuw gearresteerd. Medio november 1944 (er zijn meerdere, mogelijke datums bekend) wordt het tweetal bij een bomtrechter op vliegveld Venlo aan de Toeperweg gefusilleerd door de Maastrichtse Sicherheitspolizei -agenten Conrad en Nitsch. Willem is 45 jaar geworden. In juli 1946 worden de stoffelijke overschotten van Maarten, Willem en twee andere daar gefusilleerde gevangenen Johannes Roosjen en Gerhardus Hekman op aanwijzingen van de inmiddels gearresteerde executeur Nitsch teruggevonden. Willem wordt herbegraven op de begraafplaats van de Oude Toren in Woensel. In 1987 vindt hij zijn definitieve rustplaats op het Nationaal Ereveld in Loenen. In de verzetsheldenbuurt van Acht in Eindhoven is een straat aan Willem opgedragen. Bron: Brabantse Gesneuvelden

Het stoffelijk overschot van Willem Jan Jonker werd gevonden op het vliegveld te Venlo. Hij zou daar op 17 november 1944 zijn doodgeschoten nadat de Duitsers hem betrapten na spertijd in de buurt van treinen met door de Duitsers buitgemaakt voedsel en materieel.

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Willem-Jan-Jonker/02/72949
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/72949A