Airborne Herdenking, 19 september

De jaarlijkse Airborne Herdenking op 19 september. De ochtend na het ontsteken van het bevrijdingsvuur, herdenken wij hier de 22 Amerikaanse slachtoffers.

De Airborne Herdenking op 19 september in Eindhoven is een jaarlijkse gebeurtenis die de heldhaftige acties van de Amerikaanse troepen tijdens de Operatie Market Garden in Eindhoven herdenkt. Deze herdening is een belangrijke gelegenheid om de offers en de moed van de soldaten te eren die hebben gestreden voor onze vrijheid. Op deze dag herdenken wij de overledenen op het Eindhovens grondgebied. In samenwerking met schooljeugd komen wij hier samen om de geschiedenis te herdenken en de lessen van het verleden te onthouden.

Airborneherdenking

Begin 2024 heeft de Gemeente Eindhoven ons verzocht de jaarlijkse herdenking bij het Airborne monument te gaan verzorgen na de opheffing van de Vereniging Airborne Vrienden. In het jaar van onze 80-jarige bevrijdingsviering hebben wij dit verzoek aangegrepen om groots uit te pakken. Ook in de komende jaren zal de Stichting 18 September deze herdenking voortzetten. Immers “Lest we Forget”

In samenwerking met de Amerikaanse ambassade en de Amerikaanse 101e Airborne Divisie is een mooie herdenking opgezet. Ook zal er dit jaar een grote afvaardiging van de Amerikaanse Color Guard met hun eigen muziekband aanwezig zijn. De band zal de volksliederen tijdens de herdenking spelen alsmede enkele andere nummers.

Op 19 september 2024 om 10:00 uur vindt de jaarlijkse herdenking bij het Airborne monument aan de Airbornelaan bij het viaduct over de Kennedylaan plaats.
Het monument is geplaatst ter herdenking van de bevrijding van Eindhoven aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Tijdens Operatie Market Garden vonden luchtlandingen plaats bij Son. Daar landden o.a. eenheden van het 506th Parachute Infantry Regiment van de Amerikaanse 101e Luchtlandingsdivisie. Op 18 september trokken zij vanuit Son als eerste bevrijders Eindhoven binnen.
Het monument ligt nabij de plek waar die troepen de Eindhovense gemeentegrens passeerden (later is de gemeentegrens meer noordelijk komen te liggen).

Ook de jaarlijkse herdenking bij het Airbornemonument van de Amerikaanse militairen die sneuvelden bij de bevrijding van Eindhoven, vindt deze keer weer plaats en wel op donderdag 19 september om 10:00 uur. Dit belooft een mooi programma te worden waarbij de 101e Airborne Division uit de Verenigde Staten van Amerika een prominente rol krijgt.

10.00 uur Welkomstwoord
10.02 uur Toespraak door Burgemeester Dijsselbloem bij het Airborne monument
10.10 uur Oplezen van de 22 namen van de slachtoffers van de 101e Airborne Divisie
10.15 uur Leggen van de kransen