Roepnaam: Jos

Overlijdensplaats: Keulen
Overlijdensdatum: 12-11-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres: Prins Hendrikstraat 9

Slachtoffer staat op lijst:
Militair
Omgekomen buiten Eindhoven

Op 12 april 1916 is Adrianus Heijzelaar geboren in Tiel.

Jos Heijzelaar was dienstplichtig soldaat bij het Korps Rijdende Artillerie. Na de overwinning van de Duitsers in mei 1940 werd het Nederlandse leger ontbonden, zo ook de Rijdende Artillerie. Jos ging weer als burger aan het werk. In 1941 trouwde hij met Anna Maria Louisa Maas. Zij kregen twee kinderen. In mei 1943 werd Jos in het kader van de Arbeitseinsatz gedwongen tewerkgesteld in Duitsland. Samen met zijn zwager Wim Maas kwam hij in Keulen terecht. Op 16 juli 1944 stuurde Jos zijn vrouw en kinderen een laatste brief. Hierin schreef hij dat zijn verblijf in Duitsland hem zwaar viel. Ook had hij heimwee naar huis. Gelukkig had hij contact met zijn zwager. Tragisch genoeg zou die drie dagen later bij een geallieerd bombardement omkomen. Van andere Nederlanders die in Keulen werkten, hoorde de familie na de oorlog dat Jos zijn begrafenis kon bijwonen. Ook vertelden zij dat het verlies van zijn zwager de aanleiding was om Duitsland te ontvluchten en terug te keren bij zijn gezin in Eindhoven. Sindsdien ontbrak van hem ieder spoor.

Gebleken is dat Jos gearresteerd was en overgedragen werd aan de Gestapo in Keulen. Daar is hij door mishandelingen overleden. Op 3 november 1944 werd hij onder de naam Gyrebour begraven op het Westfriedhof in Keulen. Na de oorlog werd de Nederlander Gyrebour overgebracht naar Nederland. Omdat destijds zijn identiteit niet kon worden vastgesteld werd hij als Onbekende Nederlander herbegraven. Tientallen jaren bleef het stil rondom zijn graf. Totdat de Bergings- en Identificatiedienst en de Oorlogsgravenstichting de handen in een sloegen bij het project de 103 van Loenen om de laatste onbekenden hun naam terug te geven.

Op 25 maart 2021, was dat voor Adrianus (Jos) Heijzelaar. Zijn familie legde in aanwezigheid van zijn zoon en dochter een steen met zijn naam op het graf. Zijn zoon zei: ‘Het is ongelooflijk dat wij eindelijk bloemen kunnen leggen op het graf van onze vader. Wij zijn de Bergings- en Identificatiedienst van de Koninklijke Landmacht en de Oorlogsgravenstichting hiervoor ontzettend dankbaar.’
(Bron: Familie Heijzelaar )

Geen overlijdensakte in Eindhoven gevonden.

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Adrianus-Heijzelaar/02/63529
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/63529A