Geboortedatum: 12-01-1901
Overlijdensdatum: 05-08-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres in Eindhoven: Klimoplaan 7

Slachtoffer staat op lijst: Omgekomen buiten Eindhoven

Haar zoon Berend Molenaar is op 8 augustus overleden aan zijn verwondingen in Hoogeveen.
Bieden zijn slachtoffer van de treinbeschieting op 5 augustus 1944 door de geallieerden, er vielen hierbij 44 burger slachtoffers.

Stoomlocomotief 3798, die 5 augustus 1944 werd vernietigd, ten noorden van Hoogeveen.Er waren 44 burger doden en er werd geproken van 141 gewonden. De mensen stierven in de toenmalige situatie in de gemeente Ruinen,of na afloop elders in een ziekenhuis. Nu is valt dit gebied onder de gemeente Hoogeveen.

Het was de grootste en hevigste treinbeschieting in Nederland in de Tweede Wereldoorlog Op 5 augustus 1944 vielen Amerikaanse jachtvliegtuigen bij Stuifzand de trein van Zwolle naar Groningen aan. De trein was gevuld met mensen die op familiebezoek gingen, Duitse soldaten, vakantiegangers en werkenden. Er vielen 44 doden en 141 gewonden onder vriend en vijand.

Waarom werd het zo’n groot bloedbad?
Normaal werd vaak alleen de locomotief vernietigd. De Amerikaanse piloten dachten dat er vanuit de trein op hen geschoten werd. Ze voerden meerdere aanvalsgolven uit op de complete trein en vluchtende reizigers.
Een dramatische vergissing die de geschiedenis in ging als Zwarte Zaterdag.

Haar naam staat, om onbekende redenen, niet op het monument “Herinner U de Namen”

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven op het zelfde adres
Berend Molenaar - (25-11-1929)

error: De content is beveiligd !!