Roepnaam: Cocky

Overlijdensplaats: Venray
Overlijdensdatum: 23-10-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres: Sophia van Wurtemberglaan 42

Slachtoffer staat op lijst:
Militair
Monument voor de Gevallenen
Omgekomen buiten Eindhoven

Cocky wordt geboren op 19 januari 1920 in Bussum als zoon van Maurits van Voorst van Beest en Sally Knottenbelt. Als employé van Philips woont hij in Eindhoven, maar gedurende de oorlogsjaren woont hij ook een half jaar in Zeist waar hij assuradeur is.

Kort na het begin van de bevrijding van zuidelijk Nederland sluit hij zich aan bij de geallieerde strijdmachten en wordt als tolk gedetacheerd bij de Britse Royal Air Force (RAF).

Op 23 oktober 1944 is Cocky samen met de in Boxmeer werkzame zuster Bloem en kapelaan Willem Olieslagers uit Venray in een jeep onderweg naar een ernstig gewonde in het buitengebied van Venray. Het slachtoffer heeft niet lang meer te leven; de kapelaan reist mee om de laatste sacramenten toe te dienen en zuster Bloem zal indien mogelijk nog laatste palliatieve zorg verlenen.

Nadat ze even langs zijn geweest bij boerderij ’t Nieuwhuis van landbouwer Goumans, vervolgen ze hun weg door open land naar een Engelse militaire stelling. Spoedig verlaten ze de jeep, mogelijk om dekking te zoeken vanwege Duits granaatvuur. Daarbij zijn ze getroffen of op een landmijn gelopen en alle drie ter plaatse overleden. Cocky is 24 jaar geworden en vindt zijn laatste rustplaats in Zeist.
(Bron: Brabantsgesneuvelden)

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Cornelis-Arnold-van-Voorst-van-Beest/02/162717
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/162717A