Roepnaam: Frans

Geboortedatum: 31-01-1933
Overlijdensplaats: Eindhoven
Overlijdensdatum: 28-12-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres: Valkenswaard (Dommelen)

Overleden in Eindhoven

Franciscus Henricus Bosmans was woonachtig in Valkenswaard.
De boerderij van de familie Bosmans aan de Dommelstraat was in 1941 afgebrand. Door dit gebeuren had het gezin Bosmans een nieuw onderkomen gevonden aan de Bergstraat. Het gezin Bosmans had 8 kinderen (4 jongens en 4 meisjes).

Vlak na de bevrijding lag er nog veel gevaarlijk materiaal langs de weg, zoals munitie en brandstoffen. Dit zou nog de nodige burgerslachtoffers eisen.

In de buurt van de boerderij waar de familie Bosmans woonde, hadden Engelse soldaten een werkplaats ingericht om reparaties uit te voeren. Aan deze werkplaats was ook een smederij verbonden. De Engelse soldaten gebruikte benzine om het kolenvuur aan te stoken, zodat ze gebruik konden maken van de smederij.

Kinderen uit de buurt waaronder Frans, hadden dit gezien en waren hiervan erg onder de indruk.

Op 27 december 1944 namen Frans en twee vrienden hun kans waar. De Engelse soldaten hadden even een rust moment in hun werkplaats genomen. Frans en zijn vrienden namen enkele kannen benzine mee en staken deze in brand achter de boerderij van de familie Bosmans.

Het vuur laaide als snel op en de jongens dachten dat de vlammen over zouden slaan naar de boerderij van de familie Bosmans. Om dit te voorkomen gooide ze de kannen met brandende benzine om.

Er was ook benzine op de kleren van Frans gekomen en door de weglopende brandende benzine uit de kannen, vatte de kleren van Frans vlam.

Janus Zigmans was in de buurt en hoorde het geschreeuw. Hij rende erop af en doofde de vlammen van de kleren van Frans met zakken. Frans werd met spoed naar het St. Josephziekenhuis gebracht. De verwondingen waren zo ernstig dat hij hier op 28 december 1944 aan overleed. Hij werd begraven op het kerkhof in Dommelen.
(Bron: J. Israël)