Roepnaam: Frans

Laatste (vrijwillige) woonadres: Broekseweg 17

Militair
Monument voor de Gevallenen

Frans wordt geboren op 24 april 1924 in Eindhoven als zoon van Albert van de Wiele en Maria Despinois. Tegen het einde van de Duitse bezetting sluit hij zich aan bij de Binnenlandse Strijdkrachten. Met de wederopbouw van het Nederlandse leger wordt hij als soldaat ingedeeld bij het Regiment Jagers en ingezet bij de beveiliging van het pas bevrijde gebied in Zeeland. Regelmatig vinden daar vanaf het nog bezette Schouwen-Duiveland dodelijke aanvallen plaats die voor de Duitsers zo gevaarlijk zijn dat ze weinig verschillen van zelfmoordmissies. Ze worden daarom ook wel Himmelfahrtskommandos (hemelvaartcommando’s) genoemd.

Behalve verdediging behoort ook het onschadelijk maken van achtergebleven landmijnen tot de taken van de Binnenlandse Strijdkrachten. Dit wordt Frans uiteindelijk fataal. Op 17 april 1945 komt hij samen met collega Cor van Maurik in Stavenisse op Tholen om het leven, als een landmijn tijdens ontmanteling plotseling explodeert. Frans is 20 jaar geworden en vindt tot de ruiming van zijn graf zijn laatste rustplaats in Eindhoven. Op het moment van overlijden was Frans verloofd met Thea Looijmans.
(Bron: Brabantse Gesneuvelden)

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Franciscus-Johannes-van-de-Wiele/38/2053