Geboorteplaats: Renkum
Overlijdensdatum: 05-07-1945

Laatste (vrijwillige) woonadres: Eindhoven

Slachtoffer staat op lijst: Militair

Frans’ vader was met zijn gezin begin 1940 als employee van Philips naar New York getogen. Frans doorliep daar de universiteit Princeton en meldde zich in maart 1943 aan in Guelph in Ontario, Canada. Als nieuwe rekruut kreeg hij daar zes weken lang een opleiding en werd toen met het 18e detachement overgebracht naar het Verenigd Koninkrijk voor verdere training met het reguliere leger. Op 19 september 1943 werd hij geplaatst bij de Irene Brigade.

Frans stapte samen met zijn vriendin op 5 juli 1945 omstreeks 02.00 uur, na een avondje stappen in Den Haag in een jeep om terug naar huis te gaan. Bij een van de vele controleposten van de Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten (NBS) liet hij zijn identiteitsbewijs en verlofpas zien. Net op het moment dat ze wilden aanrijden, kwam er uit tegengestelde richting een auto met Engelse officieren aanrijden. Zij maakten echter geen aanstalten om te stoppen, waarop de NBS na een waarschuwingsschot gericht vuurde. Door onervarenheid raakte het eerste schot echter het hoofd van Gerard, die op slag werd gedood. Bron: Prinses Irene Brigade

Dit slachtoffer is niet vermeld op het monument Herinner U de Namen in Eindhoven.

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Frans-van-Walsem/02/167174