Geboorteplaats: Zandvoort

Laatste (vrijwillige) woonadres: Maria Stuartstraat 12

In dienst bij de Politie
Verzet

Houtsager en Böhler zijn door de Duitsers gearresteerd omdat zij persoonsbewijzen en stempels hadden ontvreemd uit het Arbeidsbureau te Eindhoven.
Tot lang na de oorlog was het onbekend wat er met Houtsager gebeurd was en kwam hij voor op de lijst van oorlogsvermisten.

Pas op 6 december 1951 is hij ingeschreven in de overlijdensregisters van de gemeente Eindhoven toen was gebleken dat hij op 25-jarige leeftijd op 31 mei 1945 in Bergen-Belsen is overleden.

De ouders van G.H. Houtsager hebben kort na de oorlog via advertenties in kranten proberen te achterhalen waar hun zoon was. Een ooggetuige heeft toen contact opgenomen en verklaard G.H. Houtsager te hebben ontmoet/gezien in een treinwagon op transport naar Bergen-Belsen. G.H. Houtsager zou reeds zeer verzwakt zijn. Daarna lopen de verhalen uiteen: of hij is daadwerkelijk in Bergen-Belsen gestorven of hij is na de bevrijding van het kamp op de terugweg naar Nederland alsnog overleden. Bron: website GemeentePolitieEindhoven/Peter vd Wal.

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Gerrit-Hendrik-Houtsager/02/67225
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/67225A