Roepnaam: Riekie

Laatste (vrijwillige) woonadres: Christinelaan 6

30 maart 1943 - Brits bombardement op Philips
Omgekomen in Eindhoven

Op 30 maart 1943 rond negen uur ‘s avonds bombardeerden negen geallieerde bommenwerpers voor de tweede keer binen enkele maanden de radiobuizenfabriek van Philips aan de Emmasingel in Eindhoven.
De schade aan de Philipsfabrieken en omgeving was te overzien, maar er vielen wel 24 doden, waaronder vijf leden van deze familie.

Wilhelm en zijn zusje Hendrika en zijn moeder Maria staan zijn bij dit bombardement omgekomen.
De vader/man is een Wehrmacht soldaat.

Tijdens dit bombardement komen er nog twee familieleden om het leven. Een neefje en een nichtje uit Beugen (Land van Cuijck), zij waren waarschijnlijk op bezoek.

De huidige locatie van de Christinelaan 6 ligt tussen Mediamarkt en Piazza, met dank aan Bauke Hüsken.

Een overlijdensakte in Eindhoven is niet opgemaakt alleen is er een vermelding gemaakt dat zij overleden is, waarschijnlijk omdat zij als Duitse geregistreerd was (haar vader was Duits staatsburger)

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Hendrika-Maria-Esser/37/73130738

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven bij de zelfde gebeurtenis
Maria Johanna Antonia Esser-van Gemert - (10-10-1912)