Roepnaam: Harry

Overlijdensdatum: 21-09-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres: Valkenswaard, Luikerweg 22

Overleden in Eindhoven

Harry Feijen woonde Luikerweg 22 waar hij achter dat pand een bakkerij dreef samen met zijn knecht Dhr. Dirckx. Daar hij geen winkel had, werd het brood uitgevent met de bakkersfïets.

Op 17 september 1941 was Harry Feijen in het huwelijk getreden met Ghislena Martina Joanna Maas die toen in Waalre woonde.

In die spannende septemberdagen voor de bevrijding lagen er Duitsers in de boterfabriek tegenover het woonhuis terwijl Valkenswaard af en toe onder granaatvuur van de geallieërden lag. Daarom sliep mevrouw Feijen bij haar ouders in Waalre. Dhr. Feijen sliep dan in zijn ouderlijk huis in de Kromstraat en kwam haar iedere dag opzoeken.

In de ochtend van de 15e september was Harry samen met zijn knecht brood aan het bakken in de bakkerij, toen er plotseling geschoten werd. Hoewel beiden zich verborgen onder de werkbank, werden ze beiden geraakt. Dhr. Dirckx werd in zijn been geraakt. Hij zou die moeten missen. Harry werd ernstig in zijn buik geraakt en werd overgebracht naar het Binnenziekenhuis in Eindhoven.

Die avond kwam boer Berkens het droeve bericht brengen aan zijn vrouw in Waalre. Dat was een grote schok voor haar, zij was toen 7 maanden zwanger van haar eerste kind.

Diezelfde avond fietste ze samen met haar broer naar het Binnenziekenhuis om haar man op te zoeken. Vanwege de avondklok mocht ze niet meer terug en moest in het ziekenhuis overnachten.

Op 21-09-1944 overleed Harry aan zijn verwondingen. Hij werd overgebracht naar het ouderlijk huis aan de Kromstraat in Valkenswaard en vanuit de St. Nicolaaskerk in Valkenswaard begraven; zijn weduwe in verwachting en groot verdriet achterlatende.

De bakkerij was verwoest, evenals een aantal huizen in de omgeving van de Luikerweg Florapark.
(Bron: J. Israël)