Roepnaam: Harry

Overlijdensdatum: 19-08-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres in Eindhoven: St. Martinusstraat 22

Slachtoffer staat op lijst: Verzetsmensen

Harry Aarts wordt geboren op 20 maart 1915 in Westerhoven te Bergeijk, als zoon van de veldwachter. Hij is getrouwd en werkt als rechercheur in Eindhoven, waar hij in de kost gaat. Tijdens de oorlog helpt hij samen met plaatsgenoot Rien van Bruggen neergeschoten geallieerde piloten naar verzetsvrouw Coba Pulskens in Tilburg te brengen. Van daar worden ze naar de grens gesmokkeld, om via het Belgisch verzet terug te keren naar Engeland. Voor het vervoer van de piloten maakt Harry gebruik van een politiewagen om de kans op aanhouding in de spertijd te verkleinen.

Op 8 juli 1944 wordt Harry’s wagen, met daarin verzetskameraden Jan Brunnekreef en Piet Haagen en twee geallieerde piloten op de achterbank, bij Moergestel aangehouden en gearresteerd door de Feldgendarmerie. De piloten zijn onmiddellijk door de mand gevallen omdat zij geen Nederlands spreken. De dag erop wordt ook Coba gearresteerd met drie piloten die in haar huis worden aangetroffen. De piloten worden in krijgsgevangenschap afgevoerd; Harry, Jan en Piet worden naar kamp Vught gebracht. Op 19 augustus 1944, om half negen in de avond, wordt Harry samen met Rien en Piet terechtgesteld, een half uur later gevolgd door Jan. Harry is 29 jaar geworden.
Bron: Brabantse Gesneuvelden

Geen overlijdensakte gevonden

Hij wordt ook beschreven in het boek “Voor eeuwig in de oorlog” van Ben Damen, dat kan worden besteld door contact op te nemen met Ben Damen via benndamen@yahoo.com

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Henricus-Marinus-Johannes-Aarts/02/417

error: De content is beveiligd !!