Selecteer een pagina


Roepnaam: Harry

Geboorteplaats: Westerhoven
Geboortedatum: 20-03-1915
Overlijdensplaats: Vught
Overlijdensdatum: 19-08-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres: St. Martinusstraat 22

Slachtoffer staat op lijst: Verzetsmensen

Harry Aarts wordt geboren op 20 maart 1915 in Westerhoven te Bergeijk, als zoon van de veldwachter. Hij is getrouwd en werkt als rechercheur in Eindhoven, waar hij in de kost gaat. Tijdens de oorlog helpt hij samen met plaatsgenoot Rien van Bruggen neergeschoten geallieerde piloten naar verzetsvrouw Coba Pulskens in Tilburg te brengen. Van daar worden ze naar de grens gesmokkeld, om via het Belgisch verzet terug te keren naar Engeland. Voor het vervoer van de piloten maakt Harry gebruik van een politiewagen om de kans op aanhouding in de spertijd te verkleinen.

Op 8 juli 1944 wordt Harry’s wagen, met daarin verzetskameraden Jan Brunnekreef en Piet Haagen en twee geallieerde piloten op de achterbank, bij Moergestel aangehouden en gearresteerd door de Feldgendarmerie. De piloten zijn onmiddellijk door de mand gevallen omdat zij geen Nederlands spreken. De dag erop wordt ook Coba gearresteerd met drie piloten die in haar huis worden aangetroffen. De piloten worden in krijgsgevangenschap afgevoerd; Harry, Jan en Piet worden naar kamp Vught gebracht. Op 19 augustus 1944, om half negen in de avond, wordt Harry samen met Rien en Piet terechtgesteld, een half uur later gevolgd door Jan. Harry is 29 jaar geworden.
(Bron: Brabantse Gesneuvelden)

Harry Aarts wordt geboren op 20 maart 1915 in Westerhoven te Bergeijk, als zoon van de veldwachter. Hij is getrouwd en werkt als rechercheur in Eindhoven, waar hij als kostganger gaat wonen aan de St. Martinusstraat 22. Tijdens de oorlog helpt hij, als eind twintiger, samen met plaatsgenoot Rien van Bruggen neergeschoten geallieerde piloten naar verzetsvrouw Coba Pulskens in Tilburg te brengen. Van daar worden ze naar de grens gesmokkeld, om via het Belgisch verzet en Frankrijk en Spanje (Gibraltar) terug te keren naar Engeland. Eerst vervoeren zij piloten, die zij uit Amersfoort krijgen naar Limburg, naderhand vinden zij twee afvoerlijnen in Noord- Brabant. De ene route loopt naar Maarheeze-Budel, de andere route via Oisterwijk naar Coba Pulskens in Tilburg. Voor het overbrengen van piloten maakt Harry regelmatig gebruik van een politieauto, of hij rijdt in een auto met het bord “Politie” achter de voorruit. Zo lopen ze minder kans om na spertijd te worden aangehouden. Harry Aarts heeft de politie-DKW “geleend” op 8 juli.

Op 8 juli 1944 wordt Harry’s wagen, met daarin verzetskameraden Jan Brunnekreef en Piet Haagen (Tom) en twee geallieerde Canadezen piloten, Bruce Fraser en Robert Duncan MacFayden op de achterbank, bij Moergestel aangehouden. Een luitenant van de Wehrmacht meldt dat hij met zijn patrouille op het kruispunt Oisterwijk-Tilburg in Moergestel een DKW-personenauto met een Nederlands kenteken heeft aangehouden. De auto staat op naam van de Eindhovense gemeentepolitie. Het voertuig en de vijf inzittenden zijn meegenomen naar de commandopost van het detachement in Moergestel. Volgens hun persoonsbewijzen zijn drie inzittenden, Nederlanders, waaronder de bestuurder die politieman zegt te zijn en dit met papieren kan aantonen. Twee andere inzittenden spreken Engels. Het is een verdacht gezelschap en in de auto zijn twee pistolen gevonden. Als Schönfeld voldoende zekerheid heeft dat de twee Engelssprekende arrestanten luchtmachtmilitairen zijn, verzoekt hij de Luftwaffe in Gilze-Rijen om ze over te komen nemen, zodat ze door deskundigen van de Abwehr verhoord kunnen worden. De piloten Fraser en McFayden zijn bij de aanhouding krijgsgevangen gemaakt en zullen de oorlog overleven.
(Bron: Jan de Waal)

Hij wordt ook beschreven in het boek “Voor eeuwig in de oorlog” van Ben Damen, dat kan worden besteld door contact op te nemen met Ben Damen via benndamen@yahoo.com



Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Henricus-Marinus-Johannes-Aarts/02/417
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/417A