Geboorteplaats: Leiden

Laatste (vrijwillige) woonadres: Albertina van Nassaustraat 20

Militair
Monument voor de Gevallenen

Hubertus wordt geboren op 29 maart 1914 in Leiden en woont in Eindhoven. Als in de loop van 1939 de oorlogsdreiging voor Nederland sterk toeneemt, wordt hij onder de wapenen geroepen. Als sergeant is hij in de eerste dagen van mei 1940 ingedeeld bij de 7e Zoeklichtafdeling t.l. (‘tegen luchtdoelen’), belast met de verdediging van het luchtruim boven Den Haag. De afdeling is gelegerd in kasteel De Binckhorst bij Voorburg en draagt vandaaruit zorg voor 28 zoeklichten rond de stad.

Op 10 mei 1940 valt het Duitse leger Nederland binnen. De Luftwaffe vliegt voor de grondtroepen uit richting Holland om met valschermjagers strategische doelen in te nemen en Nederland zo tot een snelle capitulatie te dwingen. Parachutisten landen ook op verschillende plaatsen in en rond Voorburg om het nabijgelegen vliegveld Ypenburg veilig te stellen.

In de vroege ochtend biedt Hubertus zich met twee kameraden, korporaal Van Ginkel en soldaat Fröling, als vrijwilliger aan om het zoeklicht in Nootdorp vanuit het kasteel te bevoorraden. Door de Duitse luchtlandingen zijn ze zich goed bewust van de gevaren onderweg.

Bij de Oude Tolbrug in Voorburg wordt de wagen met de drie militairen vanuit landgoed Dorrepaal onder vuur genomen. Hubertus en zijn kameraden vuren terug, maar moeten zich vanwege de Duitse overmacht al snel terugtrekken. Ze raken van de weg en belanden met de wagen bovenop zich in de Vliet. Alle drie komen ze door verdrinking om het leven. Nadat de Nederlanders Dorrepaal de volgende dag tijdelijk hebben heroverd, kunnen de drie lichamen worden geborgen.

Hubertus is 26 jaar geworden en vindt zijn laatste rustplaats in Leiden op de gemeentelijke begraafplaats Rhijnhof. Bron: Brabantse Gesneuvelden

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Hubertus-van-der-Waals/02/165993
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/165993A