Geboorteplaats: Zevenbergen
Overlijdensplaats: Sobibor
Overlijdensdatum: 16-04-1943

Laatste (vrijwillige) woonadres: Willem de Zwijgerstraat 30

Isidor de Vries wordt op 20 september 1876 in Zevenbergen geboren. Henriëtta Helena Vecht is op 27 januari 1890 geboren in Elburg, een dorpje in de buurt van Zwolle. Haar vader, Jacob Vecht, is koopman, slager en winkelier van beroep.
Isidor en Henriëtta trouwen op 8 juni 1925 in Zwolle. Ruim twee jaar later, op 25 november 1927, wordt er een zoon geboren. Ze noemen hem Charles.
In 1933 verhuist Isidor, die koopman van beroep is, met zijn gezin van Zwolle naar Eindhoven. Ze wonen eerst in de Amalia van Anhaltstraat 17. In 1935 verhuist het gezin naar de Willem de Zwijgerstraat. Dit is hun laatste officiële woonadres; tijdens de oorlog moeten ze van de autoriteiten hun huis in de Willem de Zwijgerstraat verlaten en in gaan wonen bij de familie Braaf in de Verwerstraat 96.
Zoon Charles zit dan op het Joods Lyceum in Den Bosch.
Ter voorbereiding van de onteigening van joods onroerend bezit wordt het pand van Isidor de Vries aan de Willem de Zwijgerstraat 30 in augustus 1941 ondergebracht bij de Stichting Niederländische Grundstückverwaltung. Op 14 oktober 1943 wordt de woning aan een particulier verkocht.
Het gezin De Vries is dan al dood. Ze zijn een half jaar eerder, op 9 april 1943, in Westerbork aangekomen. Van daaruit zijn ze op 13 april 1943 naar Sobibor gedeporteerd.
Isidor de Vries, Henriëtta Helena de Vries-Vecht en hun vijftienjarige zoon Charles, zijn op 16 april 1943 in Sobibor vermoord.

Stolpersteine App: https://map.stolpersteine.app/nl/eindhoven/locaties/willem-de-zwijgerstraat-30
Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Isidor-de-Vries/02/164246
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/164246A

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven bij de zelfde gebeurtenis