Roepnaam: Jan

3 mei 1943 - April/Mei staking/Philipsstaking
Monument voor de Gevallenen
Omgekomen in Eindhoven

Jan wordt geboren op 11 december 1910 in Amsterdam. Hij gaat in Eindhoven wonen om te werken als laboratorium-assistent bij Philips. In reactie op de afgedwongen Arbeitseinsatz worden eind april 1943 landelijk massale stakingen georganiseerd die door de Duitsers buitengewoon gewelddadig worden beëindigd. De meeste stakingen zijn op 3 mei afgelopen. Behalve door het optreden van de Duitsers gaan veel mensen weer aan het werk vanwege het stuurloze karakter van de stakingen. Ook bij Philips in Eindhoven wordt massaal gestaakt. Als op maandagochtend 3 mei de fabrieken met een kleine personeelsbezetting het werk hervatten, grijpen de Duitsers hard in. Met overvalwagens trekt de Duitse politie de stad in om stakers te arresteren. In het hoofdkantoor van Philips installeren de Duitsers een Standgericht voor de veroordeling van de stakers. Uit een groot aantal arrestanten worden zeven willekeurige personen gekozen die als voorbeeld moeten dienen. Een van hen is Jan. Samen met zes medestakers wordt hij op de fabrieksbinnenplaats voor het vuurpeloton gezet en nog diezelfde maandagmiddag gefusilleerd. Jan is 32 jaar geworden.
(Bron: Brabantse Gesneuvelden)

De executies vonden Maandag middag plaats op een van de fabrieksbinnenplaatsen, juist toen de arbeiders hun werkplaatsen verlieten. Van degenen, die voor het vuurpeloton verschenen, waren W . van Beek, J. G. Eilers,
J. C. W . Gielen en P . J. Verhoeven werkzaam bij Philips. P . van Kempen was in dienst bij Bata te Best, G. van Werts bij de N .V . Mignot & de Block te Eindhoven. Verder werd nog de arbeider S. van Santvliet uit Wijk gefusilleerd.
Deze terechtstellingen en het bericht dat enkele directeuren van de N .V . Philips gearresteerd waren — Ir F . Philips, Prof. Holst en de heren Dijksterhuis en De Vries werden naar Haaren gebracht) — veroorzaakten bij de bevolking een mineurstemming.

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogslevens.nl/tijdlijn/Jan-Gerrit-Eilers/02/38575
Nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.19.255.01/invnr/38575A