Roepnaam: Jan

Laatste (vrijwillige) woonadres: Nederweert

Begraven op het Catharina Kerkhof
Overleden in Eindhoven

Jan Kluijtmans, geboren 25-03-1924 te Nederweert, overleden 07-10-1944 te Eindhoven. Jan was een zoon van Joseph Matthijs Kluijtmans en Wilhelmina Kroezen, wonende op de Moost te Ospel gemeente Nederweert.

Jan zou al op 20-jarige leeftijd bij de het verzet zijn in Bergeijk. Op de dag van het ongeluk (begin oktober 1944) reed hij mee op een paardenwagen van Bergeijk naar Pastel om goederen voor de geallieerden op te halen. Onderweg, in het gehucht Weebosch, vlakbij de smokkelcafé’s het “Kaasboerinneke” en het “Zweep­café”, moest men uitwijken voor een tegemoet komende geallieerde vrachtwagen, hierdoor reed men op een landmijn, enkele opzittende raakten zwaargewond, waaronder Jan Kluijtmans uit Ospel (L).

Jan Kluijtmans werd naar het ziekenhuis in Eindhoven gebracht waar hij enkele dagen later op 7 oktober 1944 overleed. Daar werd hij begraven op het Sint Catharinakerkhof. In januari 1945 is Jan herbegraven op het kerkhof in Ospel.

Verder, voor zover bekend heeft de voennan (bestuurder) het ongeluk niet overleeft.
Onder de gewonden was Jan Antonis uit Bergeijk hij was daarna geheel of gedeeltelijk blind aan beide ogen.
Sergeant Pietje Klaassen behoorde ook tot de groep maar raakte niet gewond.
(Bron: Con van Nieuwenhoven)

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Jan-Hendricus-Kluijtmans/37/21624759