Geboorteplaats: Geldrop
Overlijdensdatum: 25-04-1945

Laatste (vrijwillige) woonadres: Tongelresestraat 66

Zoon van Gosuinus Matheus Grandia en Adriana van Struijk

Jan Karel is op enig moment besmet geraakt met tyfus.
In december 1944 brak er door de onhygiënische toestanden tyfus uit en werd er in de Rikkertschool bij de Omhoeken in Zaltbommel een tyfusbarak ingericht om verdere besmetting te voorkomen. Door beschietingen op de stad werd het onverantwoord om daar nog te blijven en half januari 1945 werden de patiënten, zo’n 40 a 50 personen, met karren naar Brakel gebracht en in de school aan de dijk gehuisvest. Ook de pastorie deed dienst als ziekenboeg.
Het aantal groeide en liep op tot ruim 70 personen, 19 van hen overleden, ook Jan Karel.

Na de bevrijding zijn de overige patiënten naar het ziekenhuis in Gorinchem gebracht en konden ze onder betere omstandigheden worden behandeld.

Overleden aan tyfus
(Bron: Vierheerlijkheden)

Hij was voetballer bij De Spechten, zijn naam staat vermeld op het KNVB monument

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/Jan-Karel-Grandia/84/12303