Geboorteplaats: Dinxperlo
Overlijdensdatum: 18-09-1944

Laatste (vrijwillige) woonadres: Prins Hendrikstraat 13

Joods

Ze kwam uit een gezin met zes kinderen. Haar vader overleed al in 1884 in Dinxperlo en haar moeder in 1914 te Winterswijk. Na haar huwelijk woonden ze eerst in Winterswijk, Ze hadden geen kinderen. Haar man was eerst directeur van de nieuwe Zwanenbergvestiging in Winterswijk. Zijn moeder was een van Zwanenberg. Haar broer leidde de vestiging in Oss, het huidige Unilever. Ze woonden sinds januari 1922 aan de Prins Hendrikstraat 13 te Eindhoven. Bertha, de ongehuwde zus van Johanna, kwam tijdens de oorlog bij hen inwonen. Ze moesten tijdens de oorlog gedwongen verhuizen naar de Kleine Berg 46 te Eindhoven.

Ze hadden in verband met de functie van haar man als voorzitter van de Nederlands Insraëlitische Gemeente uitstel van transport. Ze besloten onder te duiken in Son en Breugel. Johanna was tegen het einde van de oorlog ernstig ziek. Zo ernstig dat ze ondergedoken op een zolderkamer eigenlijk niet meer verpleegd kon worden. De oplossing was dichtbij, maar ook ver weg. In La Sonnerie verzorgden de nonnen gewonden tijdens de oorlog. Maar terwijl de geallieerden in aantocht waren, was het veel te gevaarlijk om met een Joodse vrouw de straat op te gaan. Uiteindelijk timmerde de heer des huizes een doodskist, waarin ze alsnog heimelijk naar het klooster kon worden vervoerd. Maar ze was al te ziek en is tijdens de bevrijding van Son en Breugel op 18 september 1944 overleden. Haar zus Bertha kwam al op 16 november 1942 in kamp Westerbork. Zij is op 23-11-1942 in kamp Auschwitz omgebracht.
(Bron: Oorlogsdoden Oldenzaal)

Zij is begraven op de Joodse Begraafplaats aan de Groenewoudseweg/Marconilaan in Eindhoven.

Jacques Jozef Hartogs heeft de oorlog overleefd.
Jacques Hartogs is tot zijn dood in 1963 in Eindhoven blijven wonen, een jaar na Johanna’s dood trouwde hij op 6 september 1945 met Rosalie Wijnbergen. Zij overleed in 1993.

Netwerk Oorlogsbronnen: https://www.oorlogsbronnen.nl/tijdlijn/57/130303378

Andere omgekomen slachtoffers in Eindhoven bij de zelfde gebeurtenis
Bertha Schwarz - (09-12-1874)